Herroeping bestemming van de as urne overleden vader.

josi
Topic Starter

Herroeping bestemming van de as urne overleden vader.

#1 , 23 jan 2019 08:56

Mijn vader is vorige maand overleden.Ik had reeds lang geen contact meer met hem.
De begrafenis ondernemer had me een paar dagen na zijn overlijden gecontacteerd omdat ik moest tekenen om bij vrijgave van zijn lichaam dat hij aan de wetenschap geschonken heeft,de urne met as af te staan aan zijn partner.Er was enkel een overlijdensbericht in de krant voorzien.
Ik wou niet direct tekenen en hierover eerst nadenken maar dit was volgens de begrafenis ondernemer niet mogelijk en deze heeft me overtuigd om toch maar mijn toestemming als enige erfgename te geven hetgeen ik gedaan heb.
Toen ik dit overlijdensbericht in de krant las was ik totaal verontwaardigd,zijn partner heeft het zelfs nagelaten mijn naam te vermelden.
Ik had dus heel graag geweten of ik in de mogelijkheid ben om mijn toestemming in te trekken en zijn urne bij mij te laten bezorgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight

#2 , 23 jan 2019 11:57

Dus vanwege het feit dat de partner uw naam niet heeft vermeld in de krant wil u de urne van uw vader hebben zodoende de partner deze niet kan hebben? U die al geruime tijd geen contact heeft met uw vader, de partner wel...
Pestgedrag/wraak...
Juridisch, toestemming is toestemming, het is niet mogelijk deze in te trekken. Vijgen na Pasen.

josi
Topic Starter

#3 , 23 jan 2019 12:30

Dus vanwege het feit dat de partner uw naam niet heeft vermeld in de krant wil u de urne van uw vader hebben zodoende de partner deze niet kan hebben? U die al geruime tijd geen contact heeft met uw vader, de partner wel...
Pestgedrag/wraak...
Juridisch, toestemming is toestemming, het is niet mogelijk deze in te trekken. Vijgen na Pasen.
U kan dit niet zomaar beoordelen.Ik heb steeds contact gewild en daar zijn meerdere bewijzen van doch zijn partner heeft dit steeds gedwarsboomd en zelfs toen ik vernam dat hij in het rusthuis zat heb ik deze gecontacteerd om hem te bezoeken maar zijn partner had dit ten strengste verboden!Dus ik had maar een deeltje van zijn as gevraagd en ondanks haar jarenlange pesterijen toch mijn goed hart laten zien en haar toestemming gegeven om de grote urne te ontvangen.Maar ik had nooit verwacht dat ze zich zelfs na zijn overlijden nog zo wraakzuchtig zou blijven gedragen.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2019 12:39

Was uw vader eigenaar van de woning waarin hij woonde? Dan heeft zijn partner nu vruchtgebruik en ben jij naakte eigenaar. Dan kan partner u nog jaren lang kl.... met zware onderhoudswerken te vragen.eisen. Laat in ieder geval (als hij eigenaar was) een plaatsbeschrijving maken van de woning om de staat qua onderhoud te kunnen opvolgen.

asperger

#5 , 23 jan 2019 12:51

Was die dame gehuwd of wettelijk samenwonend met uw vader?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter

#6 , 23 jan 2019 13:03

Ze woonden niet wettelijk samen in haar appartement en zijn begin vorig jaar samen naar een woonzorgcentrum gegaan maar zijn adres stond na overlijden nog steeds op het appartement.Ik ben enig kind uit het huwelijk met mijn mama en zij heeft geen kinderen.

asperger

#7 , 23 jan 2019 13:54

In dat geval hebt u het volle recht om te blijven beslissen wat er met de urne moet gebeuren.
U bent het enige familielid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter

#8 , 29 jan 2019 14:04

Dit is het antwoord van de begrafenis ondernemer,ik heb blijkbaar dus geen recht op de urne.

Uw vader had bij leven een wilsbeschikking "bewaren van urne op andere plaats dan de begraafplaats" ingediend op de burgerlijke stand. Het digitaal verwerkt document vindt u in bijlage.
Er is een bijkomend ondertekend document waarin hij verklaard heeft dat hij zijn urne aan zijn partner toekent. Dit document kan u gaan inkijken op de burgerlijke stand van Leuven.
Hou er rekening mee dat de burgerlijke stand steeds op afspraak werkt. Hiervoor kan u via de site Leuven terecht.
Een wilsbeschikking krijgt voorrang op de wens van de nabestaanden.
Indien u betwist dat mevr. ... de urne toekomt dan kan u zich ook wenden tot het vredegerecht.

Mogen wij u vragen om ons op de hoogte te houden van eventuele verdere stappen zodat we weten dat we de afgeleverde toelating met toekenning van de urne aan mevr. Van ... al dan niet mogen volgen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”