opeisen deel van vader

schaerlaeken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opeisen deel van vader

#1 , 30 sep 2019 11:53

Hallo,

reeds meer dan 10jaar is vader te komen overlijden en op dit moment zie ik dat moeder mijn twee broers rijkelijk laat genieten van gelden.
ouders waren getrouwd zonder huwelijkscontract en bij overlijden hebben we elk een deel (helft) ontvangen van de woning aangaande nalatenschap van vader.

dus mijn vraag is ,kan ik mijn deel opeisen vandaag op het stuk van woning deel vader naar zijn kinderen toe.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
schaerlaeken
Topic Starter

#2 , 30 sep 2019 19:01

dank voor u info en neen heb vaderspart niet ontvangen.

Franciscus

#3 , 30 sep 2019 19:16

Type alle eigendom naar langslevende??

Reclame

Thomas Morus

#4 , 30 sep 2019 19:19

dank voor u info en neen heb vaderspart niet ontvangen.
U schreef nochtans: "bij overlijden hebben we elk een deel (helft) ontvangen van de woning"
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii

#5 , 30 sep 2019 22:59

Erfrecht is ingewikkeld ;-)

Toen vader overleed erfde je samen de helft van de woning in blote eigendom. Je moeder heeft het vruchtgebruik en enkel zij kan beslissen om dat vruchtgebruik te stoppen.

Je erfde ook de helft van het spaargeld in blote eigendom (maw uw moeder krijgt de intresten van dat geld). Waarschijnlijk werd dat geld niet op een “nalatenschapsrekening” geplaatst zodat het vermengd werd met uw moeder haar helft.

Het enige wat je kan doen is bewijzen bijhouden van deze schenkingen en na haar overlijden inkorting vragen. Inkorting is het opvragen bij uw broers van het geschonkene dat je kan bewijzen. ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”