Beste,
Onze ouders beschikken over een huis waarvan onze vader nu het vruchtgebruik over heeft aangezien onze moeder paar jaar geleden overlden is... Het deel van onze moeder gaat zowieso naar mn broer en mezelf. Daar heb ik zekerheid van!
MAAR onze vader heeft in een vorig huwelijk 2 kinderen gehad en hij wil niet dat ze aan het huis komen dus dacht hij aan een schenking..
Schenkt hij ons het huis..(aan mn broer en mezelf) dan moet dit via een 'notariële schenking' heb ik mij laten vertellen waar er notariskosten aan verbonden zijn + registratierechten... + op voorwaarde dat de schenking plaatsvond 3 jaar voor het overlijden van de schenker, mn vader dus... ik veronderstel dan wel dat mn die kosten kan/mag aftrekken mocht hij binnen die 3jaar tog overlijden?
Maar wat de registratierechten betreft zit ik met een vraag, worden deze kosten berekend op het volledige onroerend goed of enkel op zijn eigen deel, 1/2 dus... Aangezien het deel van onze moeder zowieso naar ons gaat.. en hier zouden de succesierechten al reeds voor betaald zijn? (volgens mij vader zn zeggen tog)
Is dit interessanter voor ons dan bv een testament te laten opmaken waar onze vader 1/4 zelf over kan beslissen?
De exacte waarde van het huis ken ik niet.. maar het is in regio brussel gelegen en dezelfde huizen in de straat verkopen niet onder de 350000€
Graag enige hulp want wij weten het zelf niet meer!
Alvast bedankt
B.