Schenking terugvorderen na overlijden ontvanger

denn1svc
Topic Starter

Schenking terugvorderen na overlijden ontvanger

#1 , 16 dec 2019 21:34

Enkele jaren geleden heb ik een schenking ontvangen (bankgift) toen ik mijn huis kocht. Mijn vader in kwestie (de schenker) wil dit nu laten beschrijven dat hij dit bedrag kan terugvorderen als ik kom te overlijden voor hem, zodat er niets naar mijn partner en/of kinderen kan gaan. Ja... het is zo'n type persoon.

Met dat geld heb ik overigens nieuwe inboedel gekocht en mijn toenmalige wagen de BIV, wegentaks en verzekering mee betaald. Niet dat dit ertoe doet denk ik. Het bedrag heb ik niet laten beschrijven als eigen inbreng voor het huis.

Gegeven is gegeven toch? Wat zijn zijn rechten hier nog in? Het enige dat hij zou kunnen doen is dat bedrag aftrekken van mijn gedeelte van de erfenis als hij komt te sterven, denk ik?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 dec 2019 18:35

Een conventionele terugkeer kan bedongen worden bij de schenking. Niet achteraf dacht ik.
Zo iets wordt zeker niet gedaan als de begunstigde van de schenking zelf rechtstreekse afstammelingen heeft.
Dergelijke clausule wordt meestal gebruikt om de schoonzoon/dochter te ontrieven/koeioneren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2019 19:33

Indien het begunstigde kind voor de schenkende ouder kinderloos overlijdt dan keert de schenking (als ze nog aanwezig is in de nalatenschap) ALTIJD automatisch terug naar de schenker, vrij van erfrecht.
Als er een echt-genoot of -genote is krijgt die enkel het vruchtgebruik. De schenker de blote eigendom.

Maar een conventioneel beding is nodig opdat de schenking in alle mogelijke gevallen in volle eigendom naar de schenker zou terugkeren. Dus ook als er kleinkinderen zijn en schoonkinderen keert in dat geval alles terug naar de schenker, alsof er nooit een schenking is geweest.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”