Kan iemand mij hierover meer duidelijkheid geven?

josi
Topic Starter

Kan iemand mij hierover meer duidelijkheid geven?

#1 , 01 jan 2020 18:55

UIn de brief geven wij aan de gerechtelijke vereffening en verdeling te zullen vorderen van de nalatenschap van wijlen uw vader indien zij niet vrijwillig zal meewerken.

De vordering in gerechtelijke vereffening en verdeling moet middels dagvaardingsexploot betekend worden aan tegenpartij en zal op die manier ingeleid kunnen worden op de rechtbank. Aan dergelijke dagvaarding zijn uiteraard kosten verbonden. Gelet op het gegeven dat u een prodeo-aanstelling bekwam, komt u in aanmerking voor (gedeeltelijke) kosteloze rechtsbijstand. Ik dien hiertoe een verzoek te richten tot de rechtbank van eerste aanleg te Leuven. Het duurt gemiddeld een tweetal weken vooraleer in de beschikking ontvang. Nadien kan de procedure opgestart worden.

Wat betreft de opstart van de procedure is het zo dat de kosten van de vereffening en verdeling zelf in principe door de massa van de nalatenschap betaald zullen moeten worden.

Gelet op de beperkte omvang van de nalatenschap van wijlen uw vader zou het kunnen zijn dat de kosten-baten verhouding eerder negatief zal uitdraaien. U dient hiermee uiteraard rekening te houden.

Kan u mij bevestigen dat u ook in dergelijk geval verder wenst te procederen?

ittreksel van brief van advocaat:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jan 2020 20:02

Het sop is de kool niet waard volgens de advocaat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

josi
Topic Starter

#3 , 02 jan 2020 10:27

Beste,en het feit dat ik recht heb op gedeeltelijke kosteloze rechtsbijstand telt hier dan niet?

Reclame

josi
Topic Starter

#5 , 03 jan 2020 09:48

Ik ben enige erfgename en invalide(ik weet niet of dit een rol speelt in de kosten)
Mijn vader heeft op een 10 jaar tijd voor zijn overlijden een 250.000 euro aan zijn vriendin overgeschreven zodat er voor mij een schamel bedrag van alles in totaal zo'n 2100 euro overblijft.

josi
Topic Starter

#6 , 06 jan 2020 11:47

Mag ik hier het ontwerp van mijn advocaat plaatsen dat ze naar de tegenpartij gaat sturen?Ik laat de namen wel weg.Mijn advocaat kan niet inschatten hoe het gaat uitdraaien.Dan kunnen jullie het misschien beter inschatten.
Ik dacht dat voor zo'n zaak er gewoon 1 keer naar de rechtbank moet gegaan worden en dat er dan een uitspraak zou gedaan worden,niet ?Zoals ik vermeldde ben ik invalide en zou ik dit geld echt heel goed kunnen gebruiken dus dit is heel belangrijk voor me.

josi
Topic Starter

#7 , 07 jan 2020 16:47

Ik heb dit meerdere malen gelezen maar vind nergens de bedragen terug die ik zou moeten betalen indien ik de zaak zou verliezen .Op andere sites lees ik dan basis bedragen,minimum en maximum bedragen voor de rechtsplegingsvergoeding.Welke bedragen kiest men op welke grond?Ook dat een rechter deze kan kwijtschelden.En welke andere kosten kunnen er dan ook nog bijkomen?Zie door het bos de bomen niet meer .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”