schenking aan kinderen verplicht bij verkoop ouderlijk huis?

averlind
Topic Starter

schenking aan kinderen verplicht bij verkoop ouderlijk huis?

#1 , 01 jul 2006 13:38

Mijn moeder woont in Frankrijk met haar vriend en is van plan om het ouderlijk huis in Belgi? te verkopen. Mijn vader zegt ons dat mijn moeder in dat geval verplicht is om ons (mijn broer en ik) een deel te schenken van de opbrengsten. Is dat zo? Of kan ze beslissen om dat niet te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2006 18:55

Ik zie niet in waarom uw moeder dit zou moeten doen.

scorpioen

sperwer

#3 , 01 jul 2006 20:31

Als je moeder volledige eigenaar is kan zij met haar huis doen wat zij wil en is zij niet verpicht iemand ook maar iets te geven.

Maar als zij slechts gedeeltelijke eigenaar is heeft zij de toelating van de andere eigenaar(s) nodig voor de verkoop en moet zij deze de % uitbetalen dat deze mede-eigenaar zijn.

Als je moeder dit huis had gekocht samen met je vader en hem bij de echtscheiding niet heeft uitgekocht moet zij zijn toelating tot verkoop hebben en hem zijn deel uitbetalen.

Dus je zal eerst moeten gaan uitzoeken of je moeder alleen eigenares is of niet. En zo niet, dan moet je gaan uitzoeken wie de mede-eigenaar(s) is/zijn.
Dan pas kan je weten of zij de opbrengst moet delen of niet, en met wie.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”