#2 , 07 aug 2020 13:09
U bent misschien zijn erfgenaam, want hij kan:
- kinderen hebben waar u niet van weet
- getrouwd zijn buiten uw weten
- wettelijk samenwonen buiten uw weten
- of een testament gemaakt hebben waarin hij zijn vermogen aan anderen geeft.
Anderzijds kan het zijn dat hij alleen maar schulden had,
of dat het ongeveer op nul uitdraaide,
of dat hij wel degelijk iets nalaat.
Er zullen normaal gezien maar drie personen/diensten zijn die iets zullen ondernemen:
- eventuele schuldeisers
- de fiscus voor de successierechten
- eventueel een huisbaas.
Wat de fiscus betreft: u zal misschien een brief krijgen om een aangifte in te dienen. Maar er moet al meer dan 8.000 euro in zijn erfenis zitten om het belastbaar te maken voor u. Zolang dat bedrag niet bereikt wordt, zal de fiscus niets doen: om tien euro successierechten te innen starten zij niet.
U riskeert een boete als het toch belastbaar zou zijn, maar dat is een percentage van de successierechten. 20 % van 0 is dus nog altijd nul.
Schuldeisers zullen ook geen moeite doen voor een kleine schuld.
U kunt nog steeds de erfenis verwerpen (maar uw afstammelingen moeten dat dan ook doen).
Persoonlijk zou ik een gratis attest van erfopvolging vragen bij Rechtszekerheid (kan online via FOD Financiën). U zegt daar enkel in dat u enige erfgenaam bent; dat is niet gelogen want dat is wellicht al zo sinds zijn overlijden. U zal dan vernemen of er een testament bestaat of niet. En of er schulden bestaan.
Dat attest aanvragen houdt geen aanvaarding in.
Als u weet waar hij woonde, zou ik de eventuele huisbaas contacteren. Zolang u niets meeneemt uit het huis, doet u geen aanvaarding. De huisbaas en u kunnen elkaar misschien niet helpen, maar alle info is welkom.
En ongeveer 6 maand na het overlijden zou ik eens bellen naar de Vlaamse 1700-lijn, Successies. Vraag gewoon "wat u moet doen" en er komt misschien een nuttig gesprek op gang. Daarmee geeft u wel toe dat u van het overlijden afweet vanaf een bepaalde datum.
Zelf uitvissen of er banktegoeden zijn? Zie Febelfin; kost 152 euro om te weten bij welke banken hij zat.