Erven + Onderhoud Alcoholische Schoonvader

KDM777
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erven + Onderhoud Alcoholische Schoonvader

#1 , 11 aug 2020 20:13

Dag iedereen,

Mijn vriendin heeft onlangs haar moeder verloren. Nu blijkt dat de papa veel drinkt, maar het gaat in feite verder terug dan enkel deze recente rouwperiode.
Hij werd gisteren opgenomen in het ziekenhuis wegens eetstoornis en een overvloed alcohol. Er kwam vanalles aan het licht. Onder meer dat er schulden zouden zijn, maar we weten niet exact in welke mate, en bovendien is hij sinds een jaar niet meer aangesloten bij een ziekenkas (zodus 400 euro per dag in het ziekenhuis).

1) Gezien de onderhoudsplicht als kind naar ouder toe: kunnen wij hem zelf (of wij) bij het OCMW (laten) aankloppen en verhalen dat we om billijke redenen (alcoholisme) ons niet verplicht voelen onderhoud te voorzien. Viceuze cirkel: er is geen ziekenkas, maar dus ook geen geld om nieuwe aansluiting te regelen. Hoe werkt dit?

2) Stel dat gezien beperkte gezondheid een overlijden nakend is, kunnen wij ons afzetten van potentiële schulden simpelweg door verwerpen van de erfenis?
(Wij hebben (nog) geen kinderen, maar mijn schoonbroer heeft er 4, kan dit verder in de lijn op hen verhaald worden, of mogelijks op onze toekomstige kinderen?)

Alvast van harte bedankt voor jullie antwoord.

K. DM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 11 aug 2020 20:43

-Wat het recente overlijden betreft:
hebben jullie de erfenis (met schulden) aanvaard?
Van hoelang geleden dateert dat overlijden?
-De volgende erfenis (na overlijden vader) kan eerst na diens overlijden verworpen worden.
De kleinkinderen moeten ook verwerpen.
Zijn er die nog minderjarig zijn?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KDM777
Topic Starter

#3 , 11 aug 2020 21:35

Dringend contact opnemen met het OCMW van de gemeente waar uw vader woont en vragen om uw vader in orde te stellen met zijn ziektekostenverzekering. Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom uw vader niet meer in orde zou zijn. Geniet hij een uitkering of een pensioen? dan kan hij toch verzekerd worden ingevolge deze uitkering/pensioen? Om een correct antwoord te kunnen geven, dienen wij te weten of hij een pensioen en/of uitkering geniet, zie het hogere. Indien wij deze gegevens kennen, kunnen wij een vervolgantwoord geven.
Mijn schoonvader is zelfstandig. Blijkbaar ziekenkasaansluiting al meer dan een jaar niet meer betaald dus geen dekking voor de huidige opname. Mijn vriendin belde met haar tante (zijn zus) en zij ging ziekenkasaansluiting zo snel mogelijk terug in orde stellen.

Reclame

KDM777
Topic Starter

#4 , 11 aug 2020 21:45

-Wat het recente overlijden betreft:
hebben jullie de erfenis (met schulden) aanvaard?
Van hoelang geleden dateert dat overlijden?
-De volgende erfenis (na overlijden vader) kan eerst na diens overlijden verworpen worden.
De kleinkinderen moeten ook verwerpen.
Zijn er die nog minderjarig zijn?
Het overlijden van mijn schoonmoeder dateert van afgelopen januari. Wij hebben momenteel nog nergens officieel moeten aangeven of we verwerpen of aanvaarden, mede omdat mijn schoonvader hier erg vaag rond deed en zei dat hij het aan het regelen was via via om kosten van een notaris te besparen.
Mijn schoonouders waren getrouwd (dus alles in 1 pot). De kinderen van mijn schoonbroer zijn allemaal jonger dan 12.

Het erge is dat we niet weten hoe diep het gat gaat, maar vermoedelijk zal de druppel het overlijden + corona geweest zijn: helft gezinsinkomen weg, geen andere inkomsten uit arbeid, en ze hadden steeds slechts genoeg om rond te komen (geen activa, geen eigendom, en schulden reeds in het verleden waardoor het oude huis vekrocht moest worden en zelfs de tienerspaarcentjes van mijn vriendin opgevreten werd)

KDM777
Topic Starter

#5 , 11 aug 2020 21:52

Hoe oud is hij?
Ik vermoed dat hij dan ook niet in orde is met zijn bijdragen als zelfstandige, sociaal statuut zelfstandige?
Gelieve toch contact op te nemen met het O.C.M.W., ik denk aan vrijstelling bijdragen sociaal statuut, dan is hij ook in orde met zijn ziektekostenverzekering. Het OCMW kan hem desgevallend ambtshalve aansluiten bij een voorzorgsinstelling zodat hij in orde is met zijn ziektekostenverzekering. Opgelet verwerpen erfenis kan pas als de erflater is overleden, maar opgelet bepaalde kosten zoals begrafeniskosten en ziekenhuisrekening laatste ziekte kunnen ook nog verhaald worden op de onderhoudsplichtige erfgenamen. Het is daarom belangrijk dat uw (schoon)vader met alles in orde wordt gebracht, vandaar doorverwijzing naar OCMW.
Mogelijk dat er een recht zou kunnen ontstaan op een ziekte-uitkering met een gelijkstelling van bijdragen wegens ziekte. Veel sterkte voor uw gezin en uw familie.

Groetjes,

Hou het gezond.

Marcus Aurelius.
Hij is 62. En inderdaad, vermoedelijk zullen daar ook achterstallige facturen opgelopen zijn (ik denk aan huur loods, etc...).
We zullen zeker en vast het OCMW contacteren.
Van harte dank voor uw advies!

Marcus Aurelius was een groots man met een zéér toepasbare levenswijze. Goede keuze om een alias naar te vernoemen me dunkt!

Thomas Morus

#6 , 11 aug 2020 21:55

Aangifte erfenis dient te gebeuren binnen de vier maanden na het overlijden (tenzij men de erfenis verwerpt). Kijk na of hij dat ook niet heeft nagelaten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus

#7 , 14 aug 2020 21:00

En voor minderjarige kinderen kan nu blijkbaar ook via notaris
https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... e-kinderen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”