deel erfenis overlaten voor zuster

easter76
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

deel erfenis overlaten voor zuster

#1 , 18 aug 2020 15:14

Beste, ik heb 2 minderjarige kinderen. Ik ben uit de echt gescheiden. Mocht ik komen te sterven zal mijn ex-man, papa van mijn dochters, de erfenis van mijn dochters beheren. Hij mag ermee doen wat hij wil, zolang het niet ten koste van mijn dochters is. Kan ik het deel waarover ik vrij beschik (de helft van mijn erfenis, denk ik) overlaten aan mijn zus? Dit zou ik willen laten vastleggen in een testament. Is dit een goede oplossing zodat mijn ex-man niet zomaar wat kan doen met de erfenis van onze dochters? Zodra ze meerderjarig zijn heeft mijn ex-man niets meer te maken met hun erfenis. Een andere reden van een deel aan mijn zus over te laten is haar bedanken voor alle steun en hulp. Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 18 aug 2020 16:40

Je kan idd vrij beschikken over de helft van je hebben en houden. Een testament naar je zus is dus mogelijk. Als het over significante sommen/goederen gaat mi best door een notaris laten opstellen.

Je ex zal idd als een goed huisvader de erfenis van de minderjarige kinderen moeten beheren. Hij kan er niet mee doen wat bij wil. Wat je kan doen als er veel spaargeld is dat je kan missen tot je kinderen meerderjarig zijn is bv het langlopend beleggen zodat de gelden maar vrijkomen na meerderjarigheid. Ook dit kaart je best aan met de notaris als t over mooie sommen gaat.

NB. Je kan uw eigendom al bij leven in blote eigendom schenken aan je kinderen mits er iemand voor je minderjarige kinderen kan tekenen (bv grootouders). Is normaliter fiscaal voordeliger dan erven. Bij uw overlijden verkrijgen beide kinderen dan elk 1/4e vol en je zus 1/2e. Verkoop zolang ze minderjarig zijn kan alleen met akkoord van de rechter (die dan veelal oplegt wat er met het geld moet gebeuren)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”