Kinderen willen spaarrekening van vader die nog leeft!

Lex

#16 , 06 okt 2009 12:39

Tot nu toe is er nog niks gebeurd,hij heeft nog niks gegeven maar het feit dat nu de kleinkinderen ook niet meer komen weegt dus zwaar.
Vermits ze getrouwd zijn met scheiding van goederen denk ik niet dat de vrouw iets gaat erven indien hij eerst zou overlijden(er is buiten zijn spaargeld niks)
Ik had ergens iets gelezen over een keuzebeding bij hun huwelijkskontrakt invoegen maar begrijp er niet veel van en momenteel is de man ziek van deze problemen en niet in staat om naar een notaris te gaan om inlichtingen te nemen.Vandaar dat ik in hun plaats hier al een paar inlichtingen vraag.
De geldwolven proberen hun 85 jarige vader in zijn graf te krijgen!Hier zijn geen woorden voor!
Laat de man maar genieten van zijn 'oude dag', zolang hij leeft doet hij met geld wat HIJ wil...cfr. GEEN enkele advocaat zal zijn reputatie op het spel zetten voor een 'op voorhand' verloren zaak.
Lig er dus niet wakker dat men een advocaat in de hand zou nemen.
Erven kan men pas NA het overlijden...zie oa de berichten van Wanton!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katrientjevanwevelgem

#17 , 08 okt 2009 17:18

Het ergste wat je grootouders kunt afnemen zijn hun kleinkinderen, maar zoals bij vele zaken komt spijt meestal telaat....
Hopelijk geniet die man nog van zijn oude dag , iets waar ieder toch recht op heeft, en worden die geldwolven opgegeten door hun eigenste soort...

Vandebos

#18 , 08 okt 2009 18:03

- Huwelijkscontract laten aanpassen zodat de nieuwe echtgenote onder het beding "langst leeft al heeft" valt.

- Eventueel eens een notaris bezoeken en een testament laten opmaken. Hierin overwegen of het mogelijk is de reeds geschonken gelden in de erfenis te laten opnemen en het beding dat als de zonen de vader voor diens overlijden nog pogen hem tot een verdere "schenking" te overwegen dat hij de 1/3 die hij kan schenken aan wie hij wil aan zijn echtgenote schenkt of indien deze voor hem overlijdt aan een goed doel naar keuze van beide zonen... :twisted: Indien de vorige schenking mee in de erfenis wordt genomen bestaat de kans dat ze zelfs moeten bijleggen... :twisted:

- Alles opmaken gedomme, ga op reis, renoveer de woning, leef enkel van die spaarrekening en "verwerk" de maandelijkse inkomsten, doe schenkingen aan een goed doel in naam van uw kinderen (hun eurocent zal snel vallen dat ze je niet kunnen tegenhouden en dat extra acties alleen maar kunnen zorgen dat hun deel kleiner en kleiner wordt)...

- via vredegerecht bezoekrecht kleinkinderen opeisen. Deze zittingen zijn publiek; heel het dorp weet binnen de dag de manoeuvers van de kinderen..

- Kleinkinderen regelmatig mooi cadeau doen ...

Geld doet vreemde dingen met mensen..

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 10 okt 2009 10:22

En als die vader zijn geld van het spaarboekje haalt en het opdoet aan reizen en gokken ??

Dan is er geen geld meer - hij is vrij om over zijn bezit te beschikken.

Lex

#20 , 10 okt 2009 10:25

En als die vader zijn geld van het spaarboekje haalt en het opdoet aan reizen en gokken ??
Vergeet de 'vrouwen' niet! :idea:
Een van de snelste manieren om je spaargeld over de balk te gooien.

Vandebos

#21 , 10 okt 2009 10:32

Vergeet de 'vrouwen' niet! :idea:
Een van de snelste manieren om je spaargeld over de balk te gooien.
koop een prachtig juweel voor het vrouwke iedere maand dat ze langer getrouwd zijn... :twisted:

Lex

#22 , 10 okt 2009 11:58

koop een prachtig juweel voor het vrouwke iedere maand dat ze langer getrouwd zijn... :twisted:
En als ge weduwe/weduwnaar zijt wat dan?
Juwelen laten trouwens ook 'psoren' na!

3399AAaa

#23 , 10 okt 2009 12:06

wat u hier schrijft klopt volledig. enkel met levensverzekeringen oppassen, die vallen niet altijd daaronder.
Hallo ,

ik heb geen eigen mening over dit punt. Ik baseer mij op het Burgerlijk Wetboek .Lees de artikels vanaf 919 en volgende eens opnieuw. De wetgever heeft ervoor gezorgd dat een reservatair erfgenaam steeds aanspraak kan maken op zijn reserve.
Dat wordt berekend op de fictieve massa . Die is samengesteld uit : " alle tegoeden van de overledene op het ogenblik van overlijden min de schulden , verhoogd met alle schenkingen die hij ooit gedaan heeft." Het is het vermogen wat aanwezig zou zijn indien geen enkele schenking zou zijn gebeurd.
Indien de reserve niet kan uitgevoerd worden heeft de erfgenaam , ieder afzonderlijk , het recht om inkorting te vragen van de schenkingen tot hij zijn wettelijk deel heeft bekomen.
Het heeft geen belang hoe de schenking is gebeurd , handgift , bankgift , notariële schenking , of hoe lang het is geleden.
De berekening van de reserve gebeurt alsof er NOOIT een schenking is geweest. Er zit geen verjaring op de schenkingen , op geen enkele. Er is zelfs bepaald in welke volgorde de schenkingen aangesproken kunnen worden.
Ik weet dat het soms moeilijk , om niet te zeggen onmogelijk is om te bewijzen dat er schenkingen gedaan zijn. Daar staat de erfgenaam soms zwak. Dat ondermijnt de stelling van het Wetboek echter niet. En iedere rechtbank kan daar eigen interpretaties aan geven.
Sperwer heeft het op een bepaald moment over ' 3 jaar'. Waar dat vandaan komt weet ik niet. Misschien omdat voor schenkingen van meer dan 3 jaar voor het overlijden geen successierechten moeten betaald worden. Dat kan best samen gaan. Waar ook de drie jaar speelt : sommige gelden die bewezen aanwezig waren , vb. verkoop OG , levensverzekering , worden toch belast bij overlijden binnen de drie jaar na toekenning of verkoop.
Kortom : indien de reserve aangetast is , wordt de fictieve massa samengesteld voor de berekening. Daarvoor komen alle schenkingen , onder welke vorm ook , en wanneer dan ook , zonder verjaring , in aanmerking.
De erfgenaam heeft 30 jaar na het overlijden de tijd om zijn recht uit te oefenen , maar hij moet dat wel effectief doen.

Groeten , tot volgende week!

wanton

#24 , 12 okt 2009 14:35

- Huwelijkscontract laten aanpassen zodat de nieuwe echtgenote onder het beding "langst leeft al heeft" valt.

- Eventueel eens een notaris bezoeken en een testament laten opmaken. Hierin overwegen of het mogelijk is de reeds geschonken gelden in de erfenis te laten opnemen en het beding dat als de zonen de vader voor diens overlijden nog pogen hem tot een verdere "schenking" te overwegen dat hij de 1/3 die hij kan schenken aan wie hij wil aan zijn echtgenote schenkt of indien deze voor hem overlijdt aan een goed doel naar keuze van beide zonen... :twisted: Indien de vorige schenking mee in de erfenis wordt genomen bestaat de kans dat ze zelfs moeten bijleggen... :twisted:

- Alles opmaken gedomme, ga op reis, renoveer de woning, leef enkel van die spaarrekening en "verwerk" de maandelijkse inkomsten, doe schenkingen aan een goed doel in naam van uw kinderen (hun eurocent zal snel vallen dat ze je niet kunnen tegenhouden en dat extra acties alleen maar kunnen zorgen dat hun deel kleiner en kleiner wordt)...

- via vredegerecht bezoekrecht kleinkinderen opeisen. Deze zittingen zijn publiek; heel het dorp weet binnen de dag de manoeuvers van de kinderen..

- Kleinkinderen regelmatig mooi cadeau doen ...

Geld doet vreemde dingen met mensen..
Hallo , ik heb een prachtig verlof gehad in Spanje, dank U.

Toch even het volgende : een contract ' langst leeft , al heeft ' kan enkel van toepassing zijn in een gemeenschapsstelsel én bovendien alleen betrekking hebben op gemeenschappelijke goederen. Eigen goederen vallen niet onder die regel.
Bovendien , de aldus gedane schenkingen of verervingen kunnen door de kinderen van de man ook betwist worden indien hun reserve daardoor zou zijn aangetast. We zijn dus geen stap verder.
Misschien is bij de verkoop van het huis oorspronkelijk gewoon het erfdeel van moeder uitbetaald aan de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”