testament (eigenhandig geschreven)

louise2
Topic Starter

testament (eigenhandig geschreven)

#1 , 11 nov 2020 19:52

Via (eigenhandig geschreven) testament wens ik het beschikbare deel na te laten aan mijn broers/zussen, die weinig leeftijdsverschil hebben met mijzelf.

Wat indien 1 van de begunstigden vóór mij overlijdt?
Komt dan het deel dat ik aan hem/haar nalaat, automatisch toe aan diens kinderen?

Of indien ik dit wens, moet ik dat dan specifiëren om te voorkomen dat ik een nieuw testament moet maken, indien iemand vóór mij overlijdt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2020 19:55

U hebt dus kinderen?
Neen die "overgang" waarnaar u verwijst gebeurt niet automatisch, dat moet letterlijk in het testament vermeld worden.
Laat u bijstaan door een notaris.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

louise2
Topic Starter

#3 , 12 nov 2020 13:13

Ik heb een geadopteerde stiefzoon, die dus recht heeft op de wettelijke reserve van mijn nalatenschap.
Deze is nooit in staat geweest om geld te beheren (is lang geleden het 'verkeerde pad' opgegaan en werkte zich zwaar in de financiële- en andere- problemen).
Momenteel staat hij onder bewindvoering en heb ik terug een goede band met hem; maar er zijn mensen die het méér verdienen om iets te erven van mij.

Vóór ik hem indertijd adopteerde (rond zijn 14 jaar) waren mijn broers/zussen mijn erfgenamen, wegens zélf kinderloos.
Door de ongelukkige omstandigheden met "mijn wettelijke" zoon, kreeg ik later spijt en besloot ik om mijn familie, tenminste terug een deel van mijn roerende goederen na te laten.

Ooit had ik in die zin al een handgeschreven testament.
Maar intussen zijn we allemaal veel ouder waardoor de situatie gewijzigd is (hun kinderen zijn intussen allemaal meerderjarig).

Reclame

louise2
Topic Starter

#4 , 13 nov 2020 10:40

U hebt dus kinderen?
Neen die "overgang" waarnaar u verwijst gebeurt niet automatisch, dat moet letterlijk in het testament vermeld worden.
Laat u bijstaan door een notaris.
Dank voor de reactie.
Toevallig zag ik intussen een notaris in verband met een andere zaak, en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem te vragen hoe ik dit best doe.
Zijn antwoord was dat ik niet al hun kinderen moest vermelden met naam en geboortedatum (zoals ik aanvankelijk dacht, en vroeger ook gedaan had).
Maar wél moet vermelden dat bij overlijden van een begunstigde, zijn/haar deel naar diens kinderen moet gaan.

Daarmee is mijn vraag dus beantwoord.
Ook vernam ik dat het "in bewaring geven" van een handgeschreven testament bij de notaris eenmalig 150 € kost.

.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2020 12:46

Daarom heb ik dat reeds in #2 als antwoord gegeven!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”