schenking inbrengen in huwgemeenschap

Kacjtelenet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

schenking inbrengen in huwgemeenschap

#1 , 15 nov 2020 12:10

Enkele jaren geleden heb ik een schenking van mijn ouders ontvangen van een belangrijke som geld. Mijn ouders zijn beide nog in goede gezondheid.

Deze schenking is gegeven binnen mijn erfdeel en met 'verbod tot inbrengen in de huwgemeenschap'. (Gehuwd volgens het wettelijk stelsel). Nu, ik wenst dit echter wel binnen het huwelijk te gebruiken maar ik stuit op een paar problemen waar ik geen antwoord op heb.

1) Kan ik deze som geld nog schenken aan de huwgemeenschap om er samen dingen mee te kopen of op reis te gaan of onze gemeenschappellijke woning te renoveren, desondanks het verbod?
Wat is het gevolg indien ik dit toch zou doen?

2) Indien het niet aan de huwgemeenschap kan geschonken worden, hoe kunnen wij samen deze som nog gebruiken? Of is dient dit deel onaangeroerd naar de kinderen over te gaan?
Hoe kan deze som geld dan gebruikt worden binnen de gemeenschap? Mag ik hiermee bijvoorbeeld een wagen of meubelen aankopen op naam van beide echtgenoten en/of kan dit enkel op mijn eigen naar gekochten worden? Mag ik nog renovatie investeringen doen in onze gemeeschappelijke woning? Zonder dat er -na mijn overlijden problemen zouden kunnen komen- door deze gebruikte som van deze schenking met name tot terurggave of verrekeningen van de huwgemeenschap.

Welke stappen kan ik concreet ondernemen (of welke zaken doen we beter wel of zeker niet qua aankopen of renovatie) met het oog om met deze schenking binnen het huwelijk te gebruiken om er later ook geen problemen mee te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2020 12:42

U mag met dat geld alles doen behalve het -formeel- inbrengen in de huwelijksgemeenschap.
Het wordt beschouwd alsof het geld is dat u reeds bezat voor het huwelijk of dat u hebt geërfd tijdens het huwelijk.
Indien u er uitgaven mee bekostigt en dat voldoende documenteert dan kunt u er bij een verdeling ingevolge echtscheiding (terug) aanspraak op maken.
Indien u het inbrengt in de gemeenschap dan kunt u er geen aanspraak meer op maken.
Dat is het essentiële verschil.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”