Clausule bij akte schenkingen

Vraag
Topic Starter

Clausule bij akte schenkingen

#1 , 13 jul 2006 19:51

Mijn ouders schenken mij een bouwgrond. In de akte staat echter volgende clausule:
De schenking geschiedt aldus als voorschot op de nalatenschap van de schenkers, doch met vrijstelling van de door artikel 859 van het burgerlijk wetboek voorziene inbreng in natura. De begiftigde zal inbreng doen in elk der nalatenschappen van de schenkers door mindere ontvangst van de helft van de waarde bij deze geschonken goed naar zijn huidige staat, en naar de waarde van het geschonken goed op het ogenlik waarop elk der nalatenschappen opevnalt overeenkomstig de artikelen 860 en 864 van het burgerlijk wetboek.
De waarde van de bouwgrond is 90.000 Euro en mijn ouders zijn gehuwd zonder huwelijkscontract en onder het beheer van het wettelijk stelsel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 jul 2006 22:53

In art. 859 is sprake van 'mede-erfgenamen' , dus ik ga er vanuit dat U nog broers en/of zusters heeft. Wanneer U nu een grond voor 90.000 ? krijgt , kan het zijn dat die , bij het openvallen van de nalatenschap di. bij het overlijden van uw ouders , veel meer waard is. Het zou dus best kunnen dat U door die meerwaarde meer krijgt dan uw broers/zussen kunnen bekomen of meer dan wettelijk is toegelaten. Op dat ogenblik kan U verplicht worden een 'inbreng' te doen , niet van een stuk grond als natura maar wel een tegenwaarde in geld terug te betalen. Bij schenkingen , waar de erfgenamen niet hetzelfde (zowel in vorm als in waarde) ontvangen , wordt de waarde op het ogenblik van het overlijden in de nalatenschap opgenomen en niet de waarde op het moment van schenking.
Laat het U goed uitleggen door de notaris.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”