Een korte situatieschets:
Mijn moeder is enkele maanden geleden overleden.
Mijn vader heeft twee maand na haar overlijden een huis verkocht, met de bedoeling de opbrengst in gelijke delen aan de kinderen te schenken. De verkoop gebeurt aanzienlijk onder de geschatte waarde (30%). Vader lijkt geen goed idee te hebben over de huidige vastgoedprijzen. Bovendien genieten de kopers zijn vol vertrouwen, zeker nadat ze vader enkele keren geholpen hebben.
Het huis behoort tot zijn eigen vermogen, met uitzondering van een stuk van de tuin, die mijn ouders samen gekocht hebben. Dat stuk wordt nu samen met de rest van het goed verkocht.
De nalatenschap van moeder gaat integraal naar vader, dit wegens een clausule in het huwelijkscontract. Er is reeds een verklaring over de nalatenschap via de notaris opgesteld, inclusief het stukje tuin. De successierechten zijn evenwel nog niet betaald.
De akte is nog niet verleden, dat gebeurt volgende maand (compromis is getekend door vader, en de kopers). De ondertekening van het compromis gebeurde vooraleer vastgesteld werd dat een deel van de tuin aan de nalatenschap van moeder behoort.
De kinderen zijn bereid om het goed aan dezelfde voorwaarden te kopen. Dat werd voor de verkoop aan vader voorgesteld. De relatie tussen vader en de kinderen is goed, alhoewel over de verkoop elk gesprek zinloos is.
Kunnen de kinderen de verkoop nog tegenhouden, of zorgen dat het goed aan marktconforme prijzen verkocht wordt?