Verkoop huis tijdens afwikkeling nalatenschap

John Stufflebeam
Topic Starter

Verkoop huis tijdens afwikkeling nalatenschap

#1 , 18 aug 2009 22:08

Een korte situatieschets:

Mijn moeder is enkele maanden geleden overleden.

Mijn vader heeft twee maand na haar overlijden een huis verkocht, met de bedoeling de opbrengst in gelijke delen aan de kinderen te schenken. De verkoop gebeurt aanzienlijk onder de geschatte waarde (30%). Vader lijkt geen goed idee te hebben over de huidige vastgoedprijzen. Bovendien genieten de kopers zijn vol vertrouwen, zeker nadat ze vader enkele keren geholpen hebben.

Het huis behoort tot zijn eigen vermogen, met uitzondering van een stuk van de tuin, die mijn ouders samen gekocht hebben. Dat stuk wordt nu samen met de rest van het goed verkocht.

De nalatenschap van moeder gaat integraal naar vader, dit wegens een clausule in het huwelijkscontract. Er is reeds een verklaring over de nalatenschap via de notaris opgesteld, inclusief het stukje tuin. De successierechten zijn evenwel nog niet betaald.

De akte is nog niet verleden, dat gebeurt volgende maand (compromis is getekend door vader, en de kopers). De ondertekening van het compromis gebeurde vooraleer vastgesteld werd dat een deel van de tuin aan de nalatenschap van moeder behoort.

De kinderen zijn bereid om het goed aan dezelfde voorwaarden te kopen. Dat werd voor de verkoop aan vader voorgesteld. De relatie tussen vader en de kinderen is goed, alhoewel over de verkoop elk gesprek zinloos is.

Kunnen de kinderen de verkoop nog tegenhouden, of zorgen dat het goed aan marktconforme prijzen verkocht wordt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 19 aug 2009 09:03

De VERkoper is inderdaad door de wet beschermd, maar niet in die mate die U aangeeft:
"Vernietiging van de koop uit hoofde van benadeling
Artikel 1674
Indien de verkoper in de verkoopprijs van een onroerend goed voor meer dan zeven twaalfden is benadeeld, heeft hij het recht om de vernietiging van de koop te eisen, ook al had hij bij het contract uitdrukkelijk afstand gedaan van het recht om die vernietiging te vorderen, en al had hij verklaard de meerdere waarde te schenken."

Het huis was van hem, dus kon hij dat verkopen.
Een stuk tuin zat in de gmeenschap: waar U schrijft dat een clausule uit het huwelijkscontract er voor zorgt dat moeders nalatenschap helemaal naar vader gaat, bedoelt U wellicht dat de gehele gemeenschap toekomt aan uw vader. ("langst leeft al": dat heeft geen betrekking op de nalatenschap, maar op de gemeenschap - U erft wel degelijk mee in de nalatenschap van uw moeder maar helaas zit er zo goed als niets in).

Zo ja, dan is hem dat toegevallen de minuut van het overlijden zelf en kon hij dus al verkopen. Elke "akte" die na het overlijden werd opgesteld is daar geen voorwaarde voor.

Omdat het zo essentieel is hier, geef ik 2 algemene voorbeelden.

1) Man-vrouw-gemeenschappelijk kind-gezinswoning; geen huwelijkscontract; geen testament.

Vrouw sterft.
EERST vaststellen wat er in de gemeenschap zit en die dan verdelen: volgens de wet in 2:
- 1/2 naar de man
- 1/2 naar de nalatenschap.
DAN vaststellen wat er in de nalatenschap zit en die dan verdelen: volgens de wet:
- blote eigendom naar kind
- levenslang vruchtgebruik naar man.

IN DIT GEVAL kan de man de "tuin" (deel van de gemeenschap) NIET alleen verkopen want hij is maar eigenaar van de 1/2 + vruchtgebruiker voor de 1/2.

2) Man-vrouw-gemeenschappelijk kind-gezinswoning; wel huwelijkscontract met verblijvingsbeding ("langst leeft al"); geen testament.

Vrouw sterft.
EERST vaststellen wat er in de gemeenschap zit en die dan verdelen: volgens het contract:
- alles naar de man.
DAN vaststellen wat er in de nalatenschap zit en die dan verdelen: volgens de wet:
- blote eigendom naar kind
- levenslang vruchtgebruik naar man.

IN DIT GEVAL kan de man de "tuin" (deel van de gemeenschap) WEL alleen verkopen want hij is enige eigenaar.

Zonder twijfel zijn uw ouders getrouwd v'o'or 1976.

Als U me de clausule uit het contract bezorgt, zal ik U bevestigen of U inderdaad het kind-slachtoffer bent van een oud huwelijkscontract.

In het algemeen: ik zie geen juridische manier om de verkoop te ontbinden of te vernietigen.

j.demoor

#3 , 20 aug 2009 12:20

‘De nalatenschap van moeder gaat integraal naar vader, dit wegens een clausule in het huwelijkscontract’ houdt in dat ook het ‘stuk van de tuin’ vaders volle eigendom werd,zodat vader ALLEEN beslist aan wie hij tegen welke prijs verkoopt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

david04

#4 , 19 okt 2009 11:24

Bij welke rechtbank moet een vraag tot ongedaan maken van een verkoop wegens benadeling van 7/12e worden ingeleid. Is dit vastgelegd? Ik heb al voorbeelden gezien van procedure in eerste aanleg. Mag een vrederechter de deskundigen aanstellen en een vonnis uitspreken?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”