handgeschreven, niet-geregistreerd testament

Rudan
Topic Starter

handgeschreven, niet-geregistreerd testament

#1 , 07 dec 2020 18:22

Mijn moeder is vorig jaar overleden. Ze was hertrouwd in 1981(zonder huwelijksconctract), heeft 3 kinderen uit eerste huwelijk. Na haar overlijden komt haar man af met een testament (niet-geregistreerd) waarin ze haar man aanduidt als algemene legataris. Op het ogenblik van het schrijven van het testament was ze dementerend. We hebben verslagen van de Neurologie die dit bewijzen (haar MMSE-score was een maand na het opmaken van het testament 18/30). Ze hadden geen eigendommen, wel een levensverzekering (Tak21) en spaargeld. Is dit testament wel geldig? Haar naam was zelfs niet correct geschreven op het testament en de woorden, die gebruikt werden, kon ze onmogelijk zelf bedacht hebben. Er waren geen getuigen bij het opmaken van het testament.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2020 19:22

Eens lezen:
"Hoe kan je een testament nietig laten verklaren? Enkel een rechter kan een testament nietig verklaren, een notaris kan dat niet. Om een testament te betwisten, moet je dus een vordering tot nietigheid instellen bij de familierechtbank. Erfgenamen hebben 30 jaar vanaf het overlijden van de erflater om dit te doen."

http://www.successions-europe.eu/nl/bel ... -how-much/

https://www.law.kuleuven.be/home/onderz ... estamenten

Rudan
Topic Starter

#3 , 07 dec 2020 21:51

Kan het zijn dat, als mijn moeder hertrouwd is, haar nieuwe echtgenoot meer rechten heeft als wettige erfgenaam dan haar eigen kinderen? Dat, bij overlijden, haar huidige echtgenoot meer erft dan haar eigen kinderen?

Reclame

wanton

#4 , 08 dec 2020 00:01

Ga toch maar eens naar een notaris. Dit testament is mi. ongeldig en onuitvoerbaar. Zoals gesteld wordt komt dit neer op een onterven van haar kinderen. Die moeten alleszins bezwaar aantekenen tegen de inhoud van het testament.
Zo moet ook uitgemaakt worden wat zij had bij het aangaan van dit huwelijk.
Ik vermoed dat één en ander niet simpel gaat zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”