Ik kan u helaas over de duur en de kostprijs van zo een procedure niet antwoorden.
(Ik kan het wel niet laten om de volgende bedenking neer te schrijven.
Indien mijn zoon of dochter een gerechtelijke procedure zou beginnen tegen mij over het vruchtgebruik van de nalatenschap van mijn vrouw, dan zou ik er in elk geval voor zorgen dat hij/zij van mijn erfenis niets meer zou bekomen.)
Gaby, dat is niet mogelijk wat u suggereert. Ten eerste gaat het over de de roerende goederen waar de kinderen al naakte eigenaar van zijn. Dus de overlevende ouder kan/mag daar niets van doen verdwijnen. Het huis dat voor de helft al in naakte eigendom van de kinderen en voor de helft nog van de overlevende ouder , dat kan hij niet verkopen zonder goedkeuring van de kinderen. De ouder beschikt dus enkel vrij over zijn gedeelte van roerende goederen. en die mag hij bij leven dus gerust opmaken.
Nog een nuance: de kinderen procederen niet over het vruchtgebruik. Ze willen enkel het vruchtgebruik afkopen én uitbetalen volgens de wettelijke normen. En dat is vaak winstgevender voor de vruchtgebruiker dan het vruchtgebruik zelf. Immers ontvangt de verkrijger ineens een totaalbedrag, dan elk jaar een kleine rente van een minimaal percent.