Gedwongen omzetting vruchtgebruik vorderen

PKey
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gedwongen omzetting vruchtgebruik vorderen

#1 , 04 dec 2020 20:18

Mijn echtgenote, enig kind, heeft bij het overlijden van haar moeder 1/2 naakte eigendom gekregen van haar ouders hun gezinswoning, 1/2 naakte eigendom van hun financieel vermogen en haar vader heeft dus het vruchtgebruik van beide vermogens.

Nu wonen wij al 7 jaar in het buitenland en wou mijn echtgenote haar gedeelte van het financieel vermogen investeren in de aankoop van een klein 2de verblijf appartement in Belgie, zodat we makkelijker en regelmatiger op familiebezoek zouden kunnen terugkomen. Daarom had ze haar vader voorgesteld om dat vruchtgebruik van hem in onderling overleg te laten aflopen, zodat ze haar dan volle eigendom zou kunnen gebruiken om dat appartement te betalen.

Groot was haar verwondering dat haar vader dat helemaal niet zo maar zag zitten en pas een tijdje later, na lange/moeilijke gesprekken, stemde hij ermee in om dat vruchtgebruik door mijn echtgenote te laten afkopen. De som werd door de notaris berekend volgens de 2020 wettelijke tabel en een document werd opgemaakt om dat door die notaris af te laten handelen. Maar nog groter was haar verwondering dat, ondertussen na onze handtekening van de koopovereenkomst van dat appartement, plotseling haar vader zich bedacht heeft en nu zijn vruchtgebruik niet meer wil laten afkopen... Dus redelijk serieus financieel probleem voor ons !

Nu zou ze graag weten of er toch nog een mogelijkheid bestaat om haar deel van dat financieel vermogen op te vorderen bij de familierechtbank in Belgie ? Maar hoe gaat dat allemaal in zijn werk, via een advocaat die haar verzoekschrift indient op de rechtbank, maar dan moet haar vader zich ook nog eens via een advocaat laten verdedigen voor die rechtbank ? Nogal omslachtig en is daar geen andere uitweg meer ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 04 dec 2020 20:32

Art. 745quater, § 4, Burgerlijk Wetboek
Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

PKey
Topic Starter

#3 , 04 dec 2020 20:43

Maar het ging hier enkel over omzetting van het roerend vermogen, enkel het financieel vermogen en dus niet de ouderlijke woning.

Reclame

basejumper

#4 , 04 dec 2020 21:43

Beste

Zie ook

https://www.pareto.be/nl/artikels/wanne ... chtgebruik

Als er geen minnelijker regeling mogelijk is zal de rechtbank de enige optie zijn. Of dat de familiale verstandhouding goed doet is een andere vraag.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

PKey
Topic Starter

#5 , 04 dec 2020 22:04

Bedankt, maar de vraag van mijn echtgenote blijft om te weten financieel hoe zwaar en hoe lang zo een gerechtelijke procedure al zijn...

basejumper

#6 , 05 dec 2020 19:35

Beste

Dat zal in elk geval veel langer duren dan de termijn die je hebt om de aankoop te betalen. Best terug onderhandelen dus...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gaby P

#7 , 06 dec 2020 13:01

Ik kan u helaas over de duur en de kostprijs van zo een procedure niet antwoorden.

(Ik kan het wel niet laten om de volgende bedenking neer te schrijven.
Indien mijn zoon of dochter een gerechtelijke procedure zou beginnen tegen mij over het vruchtgebruik van de nalatenschap van mijn vrouw, dan zou ik er in elk geval voor zorgen dat hij/zij van mijn erfenis niets meer zou bekomen.)

eylis

#8 , 06 dec 2020 14:33

Ik kan u helaas over de duur en de kostprijs van zo een procedure niet antwoorden.

Indien mijn zoon of dochter een gerechtelijke procedure zou beginnen tegen mij over het vruchtgebruik van de nalatenschap van mijn vrouw, dan zou ik er in elk geval voor zorgen dat hij/zij van mijn erfenis niets meer zou bekomen.)
Gaby, dat is niet mogelijk wat u suggereert. Ten eerste gaat het over de de roerende goederen waar de kinderen al naakte eigenaar van zijn. Dus de overlevende ouder kan/mag daar niets van doen verdwijnen. Het huis dat voor de helft al in naakte eigendom van de kinderen en voor de helft nog van de overlevende ouder , dat kan hij niet verkopen zonder goedkeuring van de kinderen. De ouder beschikt dus enkel vrij over zijn gedeelte van roerende goederen. en die mag hij bij leven dus gerust opmaken.

Nog een nuance: de kinderen procederen niet over het vruchtgebruik. Ze willen enkel het vruchtgebruik afkopen én uitbetalen volgens de wettelijke normen. En dat is vaak winstgevender voor de vruchtgebruiker dan het vruchtgebruik zelf. Immers ontvangt de verkrijger ineens een totaalbedrag, dan elk jaar een kleine rente van een minimaal percent.

PKey
Topic Starter

#9 , 07 dec 2020 12:57

Bedankt iedereen voor de reacties !

En inderdaad ondertussen verdient mijn schoonvader 0,0% rente op zijn vruchtgebruik dat op mijn echtgenote haar niet actieve beleggingsrekening staat en loopt hij op 84 jarige leeftijd toch een genereuze 6,01% afkoopsom mis op een grote som blote eigendom geërfd door mijn echtgenote na de dood van haar moeder begin dit jaar...

Erg triest om dit mee te maken voor mijn echtgenote en dan nog als enig kind en ik zie niemand mijn schoonvader nog van gedacht doen veranderen, maar een rechtszaak daarvoor aanspannen lijkt ons ook niet de beste oplossing. bestaat er geen enkel ander systeem om via een vertrouwenspersoon dit allemaal eens uit te leggen aan mijn schoonvader, die toch niet naar zijn dochter wil luisteren ?

PKey
Topic Starter

#10 , 07 dec 2020 12:59

Misschien, maar als wij iemand iets beloven met verstrekkende financiële gevolgen, dan houden wij ons ook aan ons gegeven woord !

Gaby P

#11 , 07 dec 2020 17:58

(Merkwaardige opmerkingen:
- ik spreek toch over "mijn erfenis" = de erfenis van de langstlevende ouder. Minstens een half huis en geld in volle eigendom. Waarom zou ik niet de helft van een huis kunnen verkopen plus het levenslang vruchtgebruik? Niet op Immoweb, er zullen weinig kandidaten zijn. Maar toch aan mijn vriendin met wie ik samenwoon, op lijfrente. Nadat ik haar eerst mijn geld geschonken heb om dat te kopen. Roerend is weg en onroerend is weg... Lijfrente stopt bij mijn overlijden. Er is niets meer voor de kinderen.
- inderdaad gaat het procederen over de omzetting van het vruchtgebruik in een geldsom. Dan is het onderwerp toch het vruchtgebruik.)

wanton

#12 , 08 dec 2020 18:09

Gaby, ik denk toch niet dat die procedure zo maar zou aanvaard worden door Registratie bij uw nalatenschap.
Uw kind zal dan toch de koopprijs erven ook. 't Is te hopen dat je nog 4 jaar leeft. En ik zal uw schenking bewijzen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”