Zorgvolmacht

Mtgr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zorgvolmacht

#1 , 20 dec 2020 22:20

Situatie:
Mijn moeder is de laatste jaren steeds zieker aan het worden en heeft beslist om een zorgvolmacht te geven aan mijn stiefvader.
Dit is gezien haar toestand perfect verstaanbaar.

Ik heb nog 1 halfbroer (moeder en stiefvader), zelf ben ik het enige kind uit n vorig huwelijk.

Mijn vrees is dat gezien de volmachten dat mijn stiefvader zal krijgen.
Hij beslissingen zal nemen met het vermogen van mijn moeder om mij zo erfelijk te benadelen.
(Verkoop van eigendommen, Schenkingen aan zichzelf of aan mijn stiefbroer)

Ik ben ervan overtuigd dat mijn moeder handelt in het volste vertrouwen, maar dat neemt niet weg dat het vertrouwen misbruikt worden.

Mijn vraag is nu of ik in mijn positie enige bescherming heb dat de wens van mijn moeder (eerlijke verdeling onder de betrokken partijen) zal geëerd worden. Of heft die zorgvolmacht alles op?

Een kind geniet natuurlijk van erfrechten, maar wat als het vermogen op talloze manieren is gewijzigd dat er niets meer te erven valt. Hoe waardevol is erfrecht dan?

Graag wat input hierover.
Alvast bedankt
Lucinda V.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 21 dec 2020 20:10

Beste

Je kan voorstellen dat je een consultatie volmacht krijgt. Alsdan kan je via pc nanking de verrichtingen op de rekeningen volgen.
Je kan ook op een beleefde vriendelijke manier aan de stiefvader vragen om je te betrekken. Bij sterk negatieve houding kan je evens heel beleefd meedelen dat je als erfgenaam bij voorkomend overlijden het recht hebt en zal gebruiken om de verrichtingen van de laatste jaren op te vragen bij de bank om a posteriori de regelmatigheid van de verrichtingen te checken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”