Erfenis - gemeenschappelijke rekening

Petrovic
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis - gemeenschappelijke rekening

#1 , 01 jan 2021 17:38

Sorry als dit al elders en eerder aan bod gekomen is, maar ik vind niet meteen een pasklaar antwoord.

Laatst kregen mijn zus en ik melding dat onze vader overleden is. Intussen hebben we ook inventaris van de rekeningen ontvangen. Wat zijn persoonlijke rekening betreft, is het vrij duidelijk (vermoed ik): zijn weduwe krijgt de helft en wijzelf en onze halfbroer elk één zesde.

Mijn vraag betreft de gemeenschappelijke rekening: hebben we daar ook aanspraak op 'ons deel van zijn deel'? Zo ja, is dat dan elk 1/6 van die gemeenschappelijke rekening of 1/12 (de helft voor de weduwe en van zijn deel ook de helft naar haar en van de overblijvende helft elk van de kinderen één derde)?

Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 01 jan 2021 18:05

Welk huwelijkscontract?
Wat is de oorsprong van het geld op zijn persoonlijke rekening?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Petrovic
Topic Starter

#3 , 02 jan 2021 02:07

Thomas Morus: gemeenschap van aanwinsten (geen contract) - oorsprong van de gelden naar alle waarschijnlijkheid de verkoop van een huis (waarbij opvallend genoeg hij maar 7K over had, de gemeenschappelijke rekening 65K en haar rekening 105K - hebben we overigens geen recht op een overzicht van verrichtingen? Er kan nl. op relatief korte tijd veel weggesluisd zijn, wég van zijn rekening.

Thomas A.: die reflex van 'de helft voor de overlevende' komt wellicht van de vastgoedberekening: de overlevende krijgt NE en VG voor 50% en de kinderen krijgen de NE van de overige 50% terwijl de overlevende daar levenslang VG van krijgt. (afijn, daarmee vertel ik je wellicht niks nieuws :) ). Ik vermoed dat dààr die 'alles in tweeën'-reflex vandaan komt.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 02 jan 2021 13:09

"Mijn vraag betreft de gemeenschappelijke rekening: hebben we daar ook aanspraak op 'ons deel van zijn deel'? "
.
De weduwe behoudt haar deel (de helft is en blijft haar eigendom).
De helft die toebehoorde aan de overleden echtgenoot gaat naar diens kinderen. Volledig (100 percent) maar wel in naakte eigendom. De weduwe heeft recht op het vruchtgebruik.

De persoonlijke bezittingen van de overledene gaan VOLLEDIG naar diens kinderen. In naakte eigendom met vruchtgebruik voor de weduwe.

ps: Onder het wettelijk stelsel is rekening op naam van één echtgenoot niet per definitie een persoonlijk bezit! Om persoonlijk te zijn moet de overledene die gelden reed in zijn bezit hebben gehad van voor het huwelijk OF geërfd tijdens het huwelijk.

wanton

#5 , 02 jan 2021 14:46

Uiteraard terechte vragen van Thomas Morus.

Het is een oprechte vraag: waarom gaat men er in bijna elke vraag over verdeling erfenis vanuit dat de overlevende partner de helft krijgt? Ik begrijp niet goed waarom men dat steeds denkt.
Dat is toch evident. Men gaat er van uit dat alles van de gemeenschap is, zeker iets wat op beide namen staat.
Het is aan de betrokkenen te bewijzen dat iets niet gemeenschappelijk is : van de éné of de andere partner. Dat kan op allerlei manieren , vb. huwelijkscontract, erfenisverdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#6 , 02 jan 2021 14:50

Ik begin zo te denken dat de weduwe niet de moeder is van zijn kinderen. Dat geeft een ander beeld. Als dat wel de moeder is, wordt in principe alles bijeen geteld en is de helft voor haar en komt vaders helft aan de kinderen, in blote eigendom. Wie de titularis is, speelt dan geen rol.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Petrovic
Topic Starter

#7 , 03 jan 2021 01:35

De weduwe is moeder van één van de kinderen - onze halfbroer (die om het plaatje helemaal compleet te maken zelfs strikt genomen een achterneef is - laat ons zeggen dat vaderlief ooit de familie verder heeft verkend :-) )

Als ik het goed begrijp van Thomas Morus, komen zelfs de gelden op hààr rekening (deel van de verkoop van hùn huis) in aanmerking?

In elk geval iedereen dank voor de bijdragen.

Thomas Morus

#8 , 03 jan 2021 12:29

Mijn antwoord ging enkel over de gemeenschappelijke rekening.
Het geld op de eigen rekening van uw stiefmoeder blijft van haar alleen in zoverre het de opbrengst is van de verkoop van een huis waarvan zij de eigenaar of mede-eigenaar was voor het huwelijk of door erfenis tijdens het huwelijk.
Bij haar overlijden zal haar enige zoon (uw halfbroer) dat bedrag erven.

Daarentegen: indien dat geld afkomstig is van de verkoop van een woning die werd aangekocht tijdens het huwelijk met de gelden van de gemeenschap dan is het geld op de rekening toch gemeenschappelijk niettegenstaande die rekening enkel op haar naam staat. En zal de helft daarvan in de nalatenschap van uw vader vallen en verdeeld worden tussen zijn kinderen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”