aangifte nalatenschap

LDP
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap

#1 , 13 jan 2021 14:07

Hallo,

Mijn vader is overleden in november, gezien de nalatenschap zeer beperkt is hebben we besloten deze zelf in te vullen en geen beroep te doen op een notaris, maar er zijn enkele zaken die mij niet duidelijk zijn.

Situatie: vader was wettelijk samenwonend - geen woning in eigendom - was huurder
Er zijn 4 kinderen

1. De kinderen zijn wettelijk erfgenaam voor 1/4, de wettelijk samenwonende partner heeft het vruchtgebruik over de inboedel. In de aangifte heb ik de 4 kinderen vermeld bij gegevens van de aangevers, maar ik vermoed dat ik de wettelijk samenwonende partner ook dien op te nemen, doe ik dit dan onder "gegevens van de erfopvolgers"? Is de hoedanigheid dan ook erfgenaam?

2. Bij Actief (eigen vermogen) vermelden we de rekeningen en de verkoopprijs van de wagen. Moeten we daar ook de waarde van de inboedel vermelden of volstaat het om enkel het deel van de brandverzekering te vermelden iets later in de aangifte?

3. Er zal een vergoeding gestort worden van de ex-werkgever voor de begrafeniskosten. Vermelden we dit ook bij Actief?

4. De begrafeniskosten waren vrij beperkt gezien Corona en liggen lager dan het forfaitair bedrag dat kan aangegeven worden. Kan het een voordeel zijn om toch het forfaitair bedrag aan te geven in plaats van de werkelijke kosten?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P

#2 , 13 jan 2021 20:50

1. Gaat de partner mee tekenen met de aangifte van de kinderen?
Ja: dan komt de partner bij de aangevers.
Nee: dan bij de andere erfopvolgers.
Hoedanigheid is erfenis; aandeel in de erfenis is 1/1 VG inboedel.

Aandeel in de erfenis bij elk kind is 1/4 VE, behalve 1/4 BE van de inboedel

2. U moet de verkoopwaarde van de inboedel vermelden. EN elders de bestaande brand/diefstalverzekeringen van de inboedel en van de auto.

3. Er zal een vergoeding gestort worden van de ex-werkgever voor de begrafeniskosten. Vermelden we dit ook bij Actief?
Had er nu gestaan: de huidige werkgever, dan was mijn antwoord nee.
Was vader statutair ambtenaar (onderwijs inbegrepen), dan is mijn antwoord nee.
Voor een ex-werkgever aan een andere werknemer: te onderzoeken. Waarom geeft die dat?

4. Ja, hoe hoger het passief, hoe minder belasting u zal betalen. Er mag géén uitvaartverzekering geweest zijn als u het forfait 6000 kiest.

LDP
Topic Starter

#3 , 20 jan 2021 08:48

Bedankt voor de reactie, dit helpt mij al een stuk verder.

Voor de inboedel:
Deze wordt voorlopig niet verkocht, dient er dan een verkoopwaarde opgegeven te worden bij het actief?
Voorlopig heb ik enkel de gegevens van de brandverzekering ingevuld. De waarde die daar verzekerd was ligt wel vrij hoog ten opzichte van de inboedel die er is.

Reclame

bosprocureur

#4 , 20 jan 2021 08:54

Brandverzekering geeft in principe de nieuwwaarde van de inboedel weer, op vandaag. De echte waarde mag je nogal dikwijls schatten in de buurt van een symbolische euro...

Gaby P

#5 , 20 jan 2021 13:05

Welk bedrag zou u er aan overhouden als u volgende maand alles openbaar zou verkopen, na aftrek van de kosten voor een roepzaal, affiches, transport er naar toe en verwijderen "afval" achteraf?
Dat bedrag moet u schatten en invullen.
Dat kan nul zijn.
x jaar geleden eiste de ontvanger (officieus) dat men minstens 10% van de verzekerde nieuwwaarde aangaf.
Dat is weggevallen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”