Hallo,
Mijn vader is overleden in november, gezien de nalatenschap zeer beperkt is hebben we besloten deze zelf in te vullen en geen beroep te doen op een notaris, maar er zijn enkele zaken die mij niet duidelijk zijn.
Situatie: vader was wettelijk samenwonend - geen woning in eigendom - was huurder
Er zijn 4 kinderen
1. De kinderen zijn wettelijk erfgenaam voor 1/4, de wettelijk samenwonende partner heeft het vruchtgebruik over de inboedel. In de aangifte heb ik de 4 kinderen vermeld bij gegevens van de aangevers, maar ik vermoed dat ik de wettelijk samenwonende partner ook dien op te nemen, doe ik dit dan onder "gegevens van de erfopvolgers"? Is de hoedanigheid dan ook erfgenaam?
2. Bij Actief (eigen vermogen) vermelden we de rekeningen en de verkoopprijs van de wagen. Moeten we daar ook de waarde van de inboedel vermelden of volstaat het om enkel het deel van de brandverzekering te vermelden iets later in de aangifte?
3. Er zal een vergoeding gestort worden van de ex-werkgever voor de begrafeniskosten. Vermelden we dit ook bij Actief?
4. De begrafeniskosten waren vrij beperkt gezien Corona en liggen lager dan het forfaitair bedrag dat kan aangegeven worden. Kan het een voordeel zijn om toch het forfaitair bedrag aan te geven in plaats van de werkelijke kosten?
Alvast bedankt