Beste,
ik heb juridisch advies nodig rond hetvolgende:
Mijn partner en ik zijn 2 jaar samen en wonen momenteel feitelijk samen in mijn eigen kleine woning.
Mijn vader zal zijn ouderlijke (volledig gerenoveerde) woning in 2 delen in volle eigendom aan mij schenken (met 3 jaar tussen) om de schenkingskosten te drukken.
Bedoeling zou zijn dat we binnen een aantal maanden in het gerenoveerde huis zouden willen intrekken.
Omdat we ergens willen dat deze gerenoveerde woning voor beiden als thuis voelt, zou mijn partner zich willen inkopen in het huis (hij heeft intussen zijn woning verkocht om dit te kunnen doen) maar gezien de woning in delen aan mij wordt geschonken, lijkt mij dat niet evident. Het is ook niet zo economisch om zich nu reeds in te kopen in het eerste deel om zich dan voor het tweede deel (na 3 jaar) opnieuw in te kopen met 2x notariskosten.
Uiteraard kunnen we trouwen en kan ik mijn schenking in de gemeenschap inbrengen, maar daar sta ik niet voor te springen.
Ik zit dus een beetje me de handen in het haar omdat ik noch mijn partner als mezelf wil te kort doen.
Wie ziet de beste constructie om dit geregeld te krijgen?
Alvast bedankt !
Met vriendelijke groeten