Erfbelasting, lang lopend dossier

lieverechtanoniem
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfbelasting, lang lopend dossier

#1 , 21 jan 2021 22:21

Hallo,
In 2015 is een ver familielid van mij overleden. Ik werd hiervan, in 2016, door VLABEL op de hoogte gebracht omdat ze mij vroegen om erfbelasting te betalen.
In 2019 stuurde VLABEL mij een brief voor laatste herinnering erfbelasting. De notaris heeft mij toen meer inzicht kunnen geven op het dossier, ik heb de nalatenschap geaccepteerd onder voorbehoud van boedelbeschrijving. Gezien de druk tot betaling en vrees voor een deurwaarder heb ik de toenmalig openstaande erfbelasting betaald met mijn eigen rekening.
Ondertussen ontvang ik opnieuw een laatste herinnering erfbelasting omdat andere erfgenamen de erfenis hebben geweigerd.

Het dossier blijft maar aanslepen. De notaris communiceert bijna niets. Binnenkort heb ik een afspraak met de notaris om een status te vragen.

Graag advies. Ik blijf maar betalen zonder zicht te hebben op de eindmeet.

Hoe kan ik dit dossier sneller laten verlopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 21 jan 2021 22:46

Waarom hebt u niet meteen gereageerd in 2016?
Van hieruit kan niemand zien wat er echt aan de hand is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P

#3 , 22 jan 2021 07:24

Aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving is wel degelijk aanvaarden.
U bent dus onherroepelijk erfgenaam.
Blijkbaar diende u zelf geen aangifte van nalatenschap in.
Vlabel heeft u dan een ambtshalve aanslagbiljet gestuurd voor uw aandeel.
Laten we veronderstellen voor 1/5de.
En dat 4 andere erfgenamen B, C, D en E ook dergelijke aanslagbiljetten kregen elk voor 1/5de.
Als D zijn erfenis verwerpt, worden U en B, C, en E erfgenaam voor een 1/4de.
Vlabel zal een herberekening maken voor het verschil.
U krijgt dan een aanvullend aanslagbiljet. Dat kan zich 5, 10, 20 keer herhalen, telkens een achterneefje verwerpt.
Misschien is de finale dat u de enige bent die aanvaardt.

Maar langs de andere kant neemt uw erfdeel telkens toe.

Het feit dat u herinneringen en laatste herinneringen krijgt betekent dat u uw aanslagbiljetten niet betaalt.
Het feit dat u nog niets uitgekeerd kreeg uit een erfenis betekent niet dat u niet moet betalen.
Ondertussen ontvang ik opnieuw een laatste herinnering erfbelasting omdat andere erfgenamen de erfenis hebben geweigerd.

U kunt dit niet versnellen. Hoogstens alles betalen wat Vlabel vraagt.
En uitkijken naar de dag dat u de erfenis (deels) ontvangt.

Hopelijk zit er in de berekening bij Vlabel geen toepassing van artikel 2.7.3.2.5 VCF (oud artikel 108 WS) (= geld dat de erflater had in de laatste drie jaar voor zijn overlijden maar dat verdwenen is). In dat geval telt uw aanvaarding onder voorrecht niet; dat is beperkt tot het burgerlijk recht maar fiscaal telt dat niet.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”