Blote eigendom verkopen

Brent1997
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Blote eigendom verkopen

#1 , 18 jan 2021 23:33

Beste mensen

Situatieschets. Mijn vader overlijdt en is getrouwd(gemeenschap van goederen) met mijn stiefmoeder(52 jaar). Ze hebben samen een appartement gekocht van €250000. Zover ik begrijp is €125000 sowieso van haar. €125000 wordt in het nalatenschap gestoken. We hebben overlegd en zijn tot een akkoord gekomen dat ze mijn blote eigendom afkoopt. Dit om toekomstige financiële ruzies te vermijden. Ook wordt ze op deze manier volle eigenaar. Er moet nog iets minder dan de helft van het appartement afbetaald worden aan de bank.

Nu is de vraag. op die €125000 hoeveel zou het haar kosten om mijn blote eigendom af te kopen? Kunnen we hier een akkoord in vinden om dit gewoon 50/50 te doen? Zodat ze mij €62500 moet. Of heb ik recht op meer, of juist minder? Ik ben me bewust van de tabellen van ledoux, maar ben niet op de hoogte hoe je deze concreet toepast op deze kwestie. Vandaar de vraag!

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 jan 2021 10:31

U moet alleszins via een notaris voor zo'n transactie. Laat u bijstaan door zo iemand van bij het begin.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 20 jan 2021 21:40

Beste

Indien vruchtgebruiker tussen 50 en 54 is bedraagt waarde vruchtgebruik 52 %. Waarde naakte eigendom dus 48 %. Uw waarde is dus 125.000 x 48% = 60.000 euro.
Maar anderzijds erft u normaliter ook de helft van de schuld. Tenzij het schuld aandeel van uw vader werd terugbetaald door een levensverzekering en de resterende schuld enkel op de weduwe kan aangerekend worden. ( juridisch niet geheel correct want hypotheekschuld is een en ondeelbaar) Secundo zal u ook moeten bespreken met de schuldeisende bank. De regel is dat als er zakelijke rechten op een onroerend goed in hypotheek worden verkocht, de opbrengst van die verkoop in eerste instantie gebruikt wordt tot terugbetaling van de uitstaande schuld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

basejumper

#4 , 20 jan 2021 22:07

Beste

ZEKERINGEN
a. Lening
22. Een lening valt in principe in het passief van de nalatenschap.36 Een (hypothecaire) lening aangegaan door twee personen die zich hoofdelijk verbinden komt slechts voor de helft van het uitstaand saldo in het passief van de nalatenschap indien één van beide schuldenaars komt te overlijden. De bedongen hoofdelijkheid ten opzichte van de schuldeiser heeft hier geen invloed op.37
23. Voor de waardering van een lening neemt men het nominaal bedrag van het kapitaal, de vervallen maar nog niet betaalde interesten en de gelopen interesten. Dit is met andere woorden de som die de ontlener zou moeten betalen indien hij de lening vervroegd zou willen terugbetalen op een ogenblik dat overeenstemt met het moment van overlijden. (“afkoopwaarde”) De wederbeleggingsvergoeding wordt weliswaar niet in acht genomen bij de waardering.38
35 J. DECUYPER en J. RUYSSEVELDT, Successierechten I 2015, Mechelen, Kluwer, 2015, 641-642, n

Dat betekent dat de hypothecaire schuld voor de helft in nalatenschap komt net als de uitkering schuldsaldoverzekering.

De resterende helft is enkel tenlaste van de langstlevende echtgenote. Niet ten laste van de kinderen. Uw echtgenote dient dus NIET mee te betalen aan het woonkrediet dat nog overblijft.

Lelie60

#5 , 21 jan 2021 12:47

Moet er voor het % vruchtgebruik geen rekening gehouden worden met de leeftijd van het oudste kind van de ergenaam + 20 jaar ? Dus als zoon van de overledene 40 jaar is dan dient voor % vruchtgebruiker rekening gehouden worden met de leeftijd van 60 jaar en is het percentage voor de stiefmoeder kleiner.

Brent1997
Topic Starter

#6 , 21 jan 2021 13:33

Bedankt voor de reacties! Omtrent de waarde van de blote eigendom ga ik mij inderdaad laten bijstaan door een notaris.

Ik ben alvast bij de bank gaan horen waar ze hun hypothecaire lening hadden afgesloten, Zij melden met dat de schuld nooit op mij kan vallen. Ze hebben een jaar geleden het appartement gekocht op beide namen. Dus beide voor 50% eigenaar van het appartement. Hierbij is op IEDERS hoofd een schuld saldo van 50% afgesloten. Nu mijn vader is overleden, is de schuld van het deel van het appartement van mijn papa dus afgelost.

De bank meld me dat de resterende openstaande schuld, dus het deel van mijn stiefmoeder, nu volledig op haar valt. Echter, meld haar notaris dat dit niet het geval is, en dit in het nalatenschap valt.

Ik ga hieromtrent ook een tweede opinie aanvragen. Maar mij lijkt de uitleg van de bank wel logischer..

Thomas Morus

#7 , 21 jan 2021 13:42

Ja die notaris redeneert als volgt:
1. gehuwd met gemeenschap van goederen, dus elk van de beide echtgenoten draagt de helft van de gemeenschappelijke schulden
2. na overlijden van uw vader is de gemeenschappelijke nog uitstaande schuld met de helft verminderd
ergo>>>>>er blijft nog een gemeenschappelijke schuld van 50 percent van het openstaand saldo; van die helft valt de helft in de nalatenschap van uw vader...

Ik durf niet met 100 percent zekerheid te zeggen of de bank ofwel de notaris gelijk heeft.
Maar ik vrees toch dat de notaris de juiste interpretatie geeft.
Indien ze gehuwd zouden geweest zijn met scheiding van goederen zou ik de visie van de bank bijtreden, maar nu niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Brent1997
Topic Starter

#8 , 21 jan 2021 14:08

Om die laatste logica even te volgen. Er is nog een openstaande schuld van 215000 euro. Dat wil zeggen na het overlijden van mijn vader, hier nog 112500 van overblijft. 50% hiervan is sowieso voor de echtgenoot. dus €53750. De overige €53750 valt in het nalatenschap. Waardoor we beide de helft hiervan moeten nemen. Ieders dus €26875. Zij zou dus €80625 op haar moeten nemen. En ik €26875. Als ik het goed begrijp?

Ik kan ergens wel begrijpen dat de schuld inderdaad in het nalatenschap valt, omwille van de gemeenschap van goederen. Maar aan de andere kant begrijp ik niet goed het nut van een schuld saldo op IEDERS hoofd. als ik uiteindelijk toch nog een schuld mee ga moeten betalen. Mijn papa was eigenaar van 50% van het appartement, en had zijn schuld laten verzekeren voor 50%.

Ik zou het logischer vinden dat zijn deel nu afgelost is. Het feit dat ik nu mee moet betalen wilt zeggen dat ik mee het deel van mijn stiefmoeder afbetaal. Ik heb ook al met haar afgesproken, en om toekomstige problemen te vermijden zou ze mijn blote eigendom willen uitkopen. Echter wat gebeurd er dan met de schuld die zogezegd op mij rest? Neemt ze dit dan gewoon over?

Alleszins, toch bedankt voor de antwoorden. Ik ga maandag een tweede opinie bij een notaris opvragen. Hopelijk komt er duidelijkheid in de zaak! Indien er nog andere logische redeneringen hebben, laat het gerust even weten!

basejumper

#9 , 21 jan 2021 20:56

wanton

#10 , 22 jan 2021 15:39

Als zij gehuwd waren met gemeenschap van goederen of volgens het wettelijk stelsel, is de schuld op de woning ook gemeenschappelijk. Wanneer de overledene voor 50 % was verzekerd, wordt de gemeenschappelijke schuld verminderd. De andere helft komt in de nalatenschap. Helft voor de vrouw, helft voor de erfgenamen.
Een effectieve verdeling : die geeft voor een vrouw van 52 jaar een vruchtgebruik ter waarde van 29.77 % volgens de officiële tabel.
Die 52 % is de waarde voor de fiscale berekening van de erfbelasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”