Schulden en erfenis

Xansekhet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulden en erfenis

#1 , 22 jan 2021 09:39

Ik schets even de situatie.
Ik heb 2 zonen. De jongste is drie jaar geleden terug naar huis komen wonen. Hij had 2 leningen lopen met een ex vriendin, waarvan hij de ene volledig zelf afbetaalt (auto) en de andere voor de helft. Zijn ex gaat in schuldbemiddeling, waardoor hij de tweede lening ook bijna volledig zal moeten betalen.
Ikzelf ben naakte eigenaar van de woning en wil de helft daarvan aan mijn oudste zoon schenken, met als vermelding dat andere helft voor de jongste is.

Vraag :
Indien mijn jongste zoon komt te sterven, kan de bank mij dan aansprakelijk stellen voor de schulden ? Kunnen zij de helft van de woning opeisen als ik nog leef ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 22 jan 2021 11:44

"Ikzelf ben naakte eigenaar van de woning en wil de helft daarvan aan mijn oudste zoon schenken, met als vermelding dat andere helft voor de jongste is."

Dus u schenkt aan beide kinderen, ieder de helft? Of?
U ben onduidelijk...

Ik zie niet in waarom u aansprakelijk zou zijn voor de schulden van uw jongste zoon omdat u hem de helft van een huis hebt geschonken.
Ook hier niet duidelijk wat u eigenlijk wil zeggen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Xansekhet
Topic Starter

#3 , 22 jan 2021 16:01

Ik schenk de helft nu al aan mijn oudste zoon, nog niet aan mijn jongste omdat die schulden heeft en ik niet wil dat ze beslag leggen op onroerend goed. Maar het wordt wel vermeld in de schenkingsakte dat de andere helft voor mijn jongste zoon is.

Voor de tweede vraag: indien hij komt te overlijden vòòr mij zou ik normaal erven, gezien hij alleenstaande is. Als ik de erfenis aanvaard, aanvaard ik ook de schulden. Indien ik de erfenis verwerp verwerp ik ook de schulden. Wordt er ook naar de inboedel van onze 'gezamenlijke' woning gekeken en wat gebeurt daar dan mee.

Reclame

Xansekhet
Topic Starter

#4 , 22 jan 2021 16:01

Ik schenk de helft nu al aan mijn oudste zoon, nog niet aan mijn jongste omdat die schulden heeft en ik niet wil dat ze beslag leggen op onroerend goed. Maar het wordt wel vermeld in de schenkingsakte dat de andere helft voor mijn jongste zoon is.

Voor de tweede vraag: indien hij komt te overlijden vòòr mij zou ik normaal erven, gezien hij alleenstaande is. Als ik de erfenis aanvaard, aanvaard ik ook de schulden. Indien ik de erfenis verwerp verwerp ik ook de schulden. Wordt er ook naar de inboedel van onze 'gezamenlijke' woning gekeken en wat gebeurt daar dan mee.

Thomas Morus

#5 , 22 jan 2021 16:25

"Ikzelf ben naakte eigenaar van de woning "

Als u de woning bewoont dan bent u toch geen blote eigenaar maar volle eigenaar?
Tenzij u bedoelt dat u geen klederen draagt.
Voor de schulden van uw inwonende zoon kan er beslag worden gelegd op uw inboedel. Ook zonder overlijden.

Xansekhet
Topic Starter

#6 , 22 jan 2021 19:56

Notaris noemt dit nog altijd blote eigenaar.

Dat de deurwaarder nu ook beslag kan leggen op mijn inboedel weet ik ook wel, ik heb bij een gewerkt. Maar zolang mijn zoon in leven is en werkt worden de schulden afbetaald.

Van beslaglegging ben ik wel op de hoogte, niet van erfenisrechten, daar heb ik gelukkig nog geen ervaring mee gehad.

Ik dacht dat ik dit hier even kon vragen, maar krijg precies wel rare antwoorden.
Dus bij deze sorry voor het storen.

Thomas Morus

#7 , 22 jan 2021 20:10

Wie is dan de vruchtgebruiker van uw woning? Mag u daar gratis wonen of betaalt u huur?
Ik tracht enkel te helpen.

Als uw zoon voor u overlijdt dan is er effectief risico dat men beslag zal leggen op de inboedel indien hij op dat ogenblik bij u was gedomicilieerd. Zelfs als u zijn nalatenschap verwerpt.

Op zich is het een slecht idee om uw zonen op verschillend tijdstip de helft van de woning te schenken. Dat geeft mogelijkerwijze problemen bij uw eigen overlijden, aangezien de twee schenkingen niet dezelfde waarde zullen vertegenwoordigen.

ps: "Ikzelf ben naakte eigenaar van de woning" >>>Blote eigenaar is de juiste term, maar u noemt zich een naakte eigenaar (en dat is een eigenaar zonder kleren aan).

Xansekhet
Topic Starter

#8 , 24 jan 2021 12:39

Wat de waarde betreft, dat weten we, zowel mijn zonen als ik. Het is gewoon niet mogelijk om het nu aan alle twee te schenken.wegens de schulden.
De jongste gaat binnen een paar maanden verhuizen en dus komt de oudste zoon die nu huurt terug thuis wonen. Hij wil echter een paar verbouwingen doen waarvoor hij deels eigenaar moet zijn. Hierover ga ik niet uitwijden gezien we daar alle nodige informatie al hebben.

Mijn moeder van 90 is momenteel vruchtgebruiker, maar vooraleer u het vraagt, zij is met alles akkoord, het was zelfs haar idee.

Mijn vraag ging alleen over de erfenis omdat mijn jongste zoon vorige donderdag op zijn werk amper aan de dood ontsnapt is. Dat heeft iedereen aan het denken gezet. Ik had er op dat moment nog nooit bij stil gestaan dat mijn kinderen voor mij zouden kunnen gaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”