erfenis

aliquis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 11 feb 2021 17:41

erfenis wordt verdeeld onder 5 nichten/neven, waarvan één met verwandschapsband 4 de graad en de rest 5 de graad.
hoe is de verdeling? bij mij vierde graad staat 2/8 VE, twee andere van 5 de graad ook 2/8 en bij overige twee 5 de graad 1/8 VE.
Is dit juist ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P

#2 , 11 feb 2021 18:38

U moet méér stamboom geven.
Wie is broer/zus van elkaar;
van welke broer/zus of tante/oom van de overledene stammen zij af?
U moet dus de "staken" weergeven.
Pas dan kan men zeggen wat juist is of niet.

aliquis
Topic Starter

#3 , 12 feb 2021 10:03

Erfenis wordt verdeeld onder 5 nichten/neven.
Ikzelf ben als enige een nicht van de overledene in de 4 de graad. Mijn vader en haar moeder waren broer en zus.
Op de akte van erfopvolging staan nog 4 andere nichten/neven in 5 de graad.
Mijn aandeel in de erfenis is 2/8 VE, terwijl nog twee andere in de 5 de graad ook 2/8 VE verkrijgen.
De overige 2 in de 5de graad krijgen 1/8 VE.
Is dit juist.

Reclame

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 12 feb 2021 10:19

Dat kan kloppen. Maar om dat helemaal zeker te weten, zijn meer gegevens nodig over wie precies erft (de stamboom als het ware).

Bij erfgenamen in derde en vierde orde is er kloving. Dat betekent dat de helft naar de erfgenamen aan vaderskant gaat en de helft naar moederskant.

Een voorbeeld hoe het zou kunnen zijn
Jij bent een nicht van vaderskant (2/8), de twee nichten die elk 1/8 krijgen ook (kinderen van jouw broer of zus die al overleden is). En de andere twee nichten van moederskant. Zij krijgen dan samen 1/2, 2/8+2/8
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”