Zorgwoning - erfenis - tweede verblijf

Julie74
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zorgwoning - erfenis - tweede verblijf

#1 , 13 feb 2021 12:33

Mijn man is enig kind en was op zijn 30 nog vrijgezel en woonde nog bij zijn ouders. Zijn ouders waren toen 70 en 61 jaar. Ze besloten om een mini-woninkje (soort studio) tegen hun huis aan te bouwen. Zij zouden daar hun oude dag doorbrengen. Hij zou in de grotere woning blijven, en zo zouden ze voor elkaar kunnen blijven zorgen.
Enkele jaren later kregen we een relatie. Nog wat later besloten om een gezin te stichten en met het gezin daar te wonen. Zijn ouders bleven eigenaar. Wij deden een grondige renovatie (op onze kosten) en wonen hier nu al vijf jaar. We hebben nooit huur betaald. Gemeenschappelijke kosten werden naar verhouding gedeeld. We hebben 1 huisnummer.
Volgens mij zijn alle voorwaarden om deze woning als zorgwoning te erkennen vervuld. Maar mijn schoonmoeder wou daar - destijds, toen wij de bouwvergunning aanvroeg en - niet van weten; ze was denk ik bang dat dat voor haar negatieve gevolgen zou hebben of het was een principekwestie omdat ze in die tijd nog niet zorgbehoevende was.
Een jaar geleden kreeg schoonmoeder (intussen 76j) kanker, vorige maand is ze overleden.
Mijn man ging met zijn vader naar de notaris. Zij kregen daar te horen dat vader successierechten zal moeten betalen op het deel van de woning waar wij in wonen, omdat dat als zijn tweede woonst beschouwd wordt. Ze vielen echt uit de lucht.
Kan dit? Dit voelt zo onjuist. Kunnen we dit nog omkeren? Door de woning als zorgwoning te laten registreren of op een andere manier?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 feb 2021 13:09

In de optie dat de ouders gehuwd waren zonder huwelijkscontract: Weet de notaris dat beide verblijven onder één huisnummer horen en dat alle verbouwingen bij leven van beide ouders gebeurd zijn? In feite wonen vader (en voordien zijn overleden echtgenote) en zoon (met zijn gezin) op hetzelfde adres. Er zijn geen twee verschillende verblijven/woningen.
Aldus heeft de vader momenteel de helft van het pand in eigendom en het vruchtgebruik over de helft (van zijn overleden echtgenote).
De zoon betaalt uiteraard zijn successierechten over de geërfde naakte eigendom (van de overleden moeder). Wat is de uitleg van de notaris ivm successierechten voor de vader?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”