Terugschenking huis

Thomas Holv
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Terugschenking huis

#1 , 13 feb 2021 10:15

Ik ben naakte eigenaar van mijn ouderlijk huis, en mijn papa is nog kerngezond.

Om te kunnen genieten van de tijdelijke BTW-verlaging zou ik dit ouderlijke huis kunnen terugschenken.

Volgens mijn notaris is dit misschien mogelijk en heeft dat uiteraard een kostprijs. En het houdt ook risico's in, die de notaris me voorlopig niet vertelt.

Eerst moet ze de vraag stellen aan het Consultatiecentrum voor het Notariaat. Het stellen van die vraag zou me minstens 1000 euro kosten.

Duizend euro uitgeven aan iets waarvan je niet weet:
- wat de risico's zijn
- of het überhaupt mogelijk is
lijkt wel een grote som.

Veel mensen zijn in ons geval. En overwegen zo'n terugschenking. De vragen zijn uiteraard de bovenstaande: is het eigenlijk wel mogelijk én wat zijn dan de risico's?

Dankjewel indien iemand dit wat beter kan inschatten dan ons.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 13 feb 2021 12:37

Vadertje staat kan dit aanzien als poging tot fraude, om alzo van een lagere BTW te kunnen genieten, iets waarop je nu geen recht hebt.
Zou hetzelfde zijn dat als je een PV wegens snelheidsovertreding krijgt, je aan de politie zou vragen uw wagen terug aan het begin van die baan te mogen zetten, om alzo deze weg terug te kunnen afleggen aan de toegelaten snelheid. :lol: :lol: :lol:

Jo23

#3 , 13 feb 2021 13:16

Beste,

Indien je de blote eigendom via erfenis hebt verkregen heb je wel recht op het verlaagde BTW tarief volgens de website van het notariaat.

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... -heropbouw

Je hebt een stukje mede-eigendom door een erfenis of een schenking. Kom je in aanmerking?

Om te genieten van het verlaagde btw-tarief mag je geen andere woning bezitten. Dat geldt ook als je die andere woning slechts in “blote” eigendom of in vruchtgebruik hebt (bv. omwille van een schenking).

Je hebt echter wél recht op de verlaging als:

je mede-eigenaar (in “blote eigendom” of vruchtgebruik”) bent van een woning die je verkrijgt uit een erfenis;

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”