Afbraak bijgebouwen - onverdeeldheid

radeloos13
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afbraak bijgebouwen - onverdeeldheid

#1 , 06 mar 2021 17:04

Mijn vader, mijn broer en ik zitten in onverdeeldheid (moeder is overleden) om over te gaan tot de verkoop van het ouderlijk huis. Ik heb een aantal maanden geleden de dagvaarding ontvangen. Mijn broer is nu bijgebouwen (garage en overdekte opslagruimte) aan het afbreken die in de tuin van het ouderlijk huis staan. Is dit wettelijk toegelaten? Ik ben toch ook mede-eigenaar? Zijn er wettelijke stappen die ik kan nemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 06 mar 2021 17:20

Is er een sloopvergunning aangevraagd? Hebt u die mee ondertekend?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

radeloos13
Topic Starter

#3 , 06 mar 2021 17:25

Geen idee wat er aangevraagd is. Er is mij niks medegedeeld of gevraagd, dus ik heb ook geen toestemming gegeven. Waar kan ik teweetkomen of er een sloopvergunning is aangevraagd? Is dit noodzakelijk om bijgebouwen af te breken?

Reclame

Thomas Morus

#4 , 06 mar 2021 18:21

Geen idee wat er aangevraagd is. Er is mij niks medegedeeld of gevraagd, dus ik heb ook geen toestemming gegeven. Waar kan ik teweetkomen of er een sloopvergunning is aangevraagd? Is dit noodzakelijk om bijgebouwen af te breken?
Ja verplicht. Info bij gemeente.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

radeloos13
Topic Starter

#5 , 06 mar 2021 18:24

Hoe zit het dan met de onverdeeldheid? Bijgebouw is afgebroken -> waardeverlies.

Franciscus

#6 , 06 mar 2021 20:42

Waren die vergund?
Wie is vruchtgebruiker?

Gaby P

#7 , 07 mar 2021 06:41

1) uit het overlijden van moeder kan er zonder huwelijkscontract, gifte tussen echtgenoten of testament geen onverdeeldheid ontstaan met u vader.
Wie was eigenaar van de grond en de gebouwen?
Indien van het gemeenschappelijk vermogen, hoe werd dat dan verdeeld?

2) Dagvaarding gekregen. Waarvoor? Is er een notaris-vereffenaar aangesteld?

radeloos13
Topic Starter

#8 , 07 mar 2021 08:12

Waren die vergund?
Wie is vruchtgebruiker?

Ik weet niet of die vergund ziijn. Er wordt mij niks medegedeeld. Mijn vader heeft 1/2 vruchtgebruik, mijn broer en ik beiden 1/4 blote eigendom.

radeloos13
Topic Starter

#9 , 07 mar 2021 08:14

1) uit het overlijden van moeder kan er zonder huwelijkscontract, gifte tussen echtgenoten of testament geen onverdeeldheid ontstaan met u vader.
Wie was eigenaar van de grond en de gebouwen?
Indien van het gemeenschappelijk vermogen, hoe werd dat dan verdeeld?

2) Dagvaarding gekregen. Waarvoor? Is er een notaris-vereffenaar aangesteld?

1) er was een huwelijkscontract tussen mijn ouders. Vader is eigenaar van grond en gebouwen. Vader leeft nog maar wilt alles verkopen.
2) Dagvaarding tot uit onverdeeldheidtreding. Notaris-vereffenaar is nog niet aangesteld maar datum is al wel vastgelegd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”