mijn vader is 25 jaar geleden overleden. Mijn ouders zijn indertijd getrouwd met scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinst en hebben daarna een huis gekocht. Wij zijn met 3 kinderen.
Mijn moeder zou nu het huis willen verkopen omdat ze niet meer zo mobiel is. Wij gingen er vanuit dat, omdat vader overleden is, wij als kinderen recht hebben op de helft van het huis en dat zij wel het vruchtgebruik heeft, maar dat, zodra het huis verkocht wordt, het geld dat hieruit voortkomt voor de helft van ons is, ook al leeft zij nog.
Zij zegt nu dat wij hier geen recht op hebben en dat, als we iets krijgen, dit afhankelijk is van haar goodwill. Ze houdt ons ook volledig buiten de hele zaak, wil zelf de prijs bepalen,..
Mijn vragen : op wat hebben wij recht ? en indien we hier recht op hebben, moeten we dan ook, wanneer zij nu nog beslist van renovatiewerken te doen, hierin bijdragen ?
Welke stappen kan ik best ondernemen om haar dit duidelijk te maken,
ik weet niet eens bij welke notaris het huis indertijd beschreven is. Kan ik dit ergens opzoeken zonder dat ik het haar rechtstreeks moet vragen.