Erfenis bij kinderen uit verschillende huwelijken

Fieke
Topic Starter

Erfenis bij kinderen uit verschillende huwelijken

#1 , 16 jun 2006 15:52

Situatieschets:

1ste huwelijk vader: 2 kinderen
2de huwelijk vader: 1 kind

moeder niet hertrouwt, stiefmoeder geen kinderen uit vorig huwelijk.

Vader is hertrouwd met huwelijkscontract (scheiding van goederen) clausule langstlevend al

Grootouders langs vaders kant zijn welgesteld. Vader is enig kind dus erft alles. Als vader komt te sterven, wie erft dan en hoe zit de verdeling met de kinderen uit het eerste huwelijk en het kind uit het tweede huwelijk.

Ik heb begrepen dat ik als kind uit het eerste huwelijk niet kan erven van mijn stiefmoeder. Heb ik ook geen rechten op de erfenis van mijn Vader en wordt er dan onderscheid gemaakt tussen de kinderen uit het eerste huwelijk en het kind uit het tweede huwelijk?

Kunnen mijn grootouders eventuele bevoordeling van het kind uit het tweede huwelijk voorkomen door een testament op te stellen?

Kan ervoor gezorgt worden dat na het overlijden van stiefmoeder en vader de drie kinderen evenveel ervan van vaders deel?

Ik hoop dat iemand me wat meer uitleg kan geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 16 jun 2006 16:42

De kinderen erven van hun ouders.(eerste,tweede, zeventiende huwelijk maakt nix uit).

Vader,enig kind krijgt MINSTENS 50%, de rest kunnen de ouders '(weg)schenken'.(art. 913 B.W.)

Stiefkinderen erven NIET van hun stiefouder, TENZIJ deze geadopteerd zijn. Een stiefkind dat geadopteerd is, kan evenwel ENKEL erven van de adoptant zelf!

Hopelijk is dit duidelijk...??

Fieke
Topic Starter

#3 , 16 jun 2006 19:29

Als ik het goed begrijp blijft er een ongelijke verdeling. Als mijn vader sterft erven mijn zus, broer elk evenveel maar vermits alles naar mijn stiefmoeder gaat is dat slecht 50% van zijn bezit. Als mijn stiefmoeder later overlijdt gaan de andere helft dan enkel naar mijn halfbroer zelfs al gaat het om een geerfd geld dat enkel mijn vader toebehoorde.

Reclame

Scoobsalamander

#4 , 03 aug 2006 09:38

Vader,enig kind krijgt MINSTENS 50%, de rest kunnen de ouders '(weg)schenken'.(art. 913 B.W.)
Wat als voor het overlijden van vader een grote som werd omgezet in een soort pensioenfonds met de stiefmoeder als begunstigde bij overlijden vader?
Geen 50% voor de kinderen meer of ......?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2006 11:59

Vader is hertrouwd met huwelijkscontract (scheiding van goederen) clausule langstlevend al
De clausule "langstlevende alles" betekent dat de huwelijksgemeenschap toekomt aan de langstlevende. Bij scheiding van goederen is er geen huwelijksgemeenschap.
Het zal dus vermoedelijk wel geen scheiding van goederen zijn.

In principe is de clausule "langstlevende alles" geldig. Dit betekent dat op het ogenblik van het overlijden van de ouder de echtgenoot de gemeenschap in volle eigendom krijgt en de kinderen om de goederen van de gemeenschap te erven moeten wachten tot deze ouder ook sterft. Let wel op: de persoonlijke goederen die niet in gemeenschap vallen worden wel ge?rfd bij het overlijden van de eerststerfende.

Bij een tweede huwelijk geldt dit niet. Anders erft het kind uit het eerste huwelijk niets als zijn ouder eerst overlijdt, want het erft niet van zijn stiefouder.

Dit betekent dat bij het overlijden van vader het kind uit het eerste huwelijk onmiddellijk erft en wel het reservatair gedeelte. Bij drie kinderen is dit ??n vierde van de nalatenschap. De stiefouder erft wel het vruchtgebruik, het kind de naakte eigendom. Het kind kan de omzetting van het vruchtgebruik vragen, behalve van de gezinswoning.

scorpioen

scorpioen

#6 , 03 aug 2006 12:04

Grootouders langs vaders kant zijn welgesteld. Vader is enig kind dus erft alles. Als vader komt te sterven, wie erft dan en hoe zit de verdeling met de kinderen uit het eerste huwelijk en het kind uit het tweede huwelijk.
Alle hangt af van het huwelijkscontract van vader. Die kan algehele gemeenschap hebben, dan valt de erfenis in de huwelijksgemeenschap. Zoniet erft vader, niet zijn echtgenote. De erfenis die vader krijgt is dan persoonlijk goed en bij overlijden vader krijgt echtgenote vruchtgebruik. Elk kind ??n derde naakte eigendom, tenzij er een testament is.
Kunnen mijn grootouders eventuele bevoordeling van het kind uit het tweede huwelijk voorkomen door een testament op te stellen?
Ja, grootouders kunnen een deel van hun goederen bij testament overmaken aan kleinkind zodat vader dit niet erft. Alhoewel de kinderen uit het tweede huwelijk dus niet bevoordeeld zijn.

scorpioen

scorpioen

#7 , 03 aug 2006 12:26

Wat als voor het overlijden van vader een grote som werd omgezet in een soort pensioenfonds met de stiefmoeder als begunstigde bij overlijden vader?
Geen 50% voor de kinderen meer of ......?
Als het gaat om een levensverzekering geldt

Wet landverzekerinsovereenkomst:
C. RECHTEN VAN DE ERFGENAMEN VAN DE VERZEKERINGNEMER TEN AANZIEN VAN DE BEGUNSTIGDE.
Art. 124. Inbreng of inkorting in geval van overlijden van de verzekeringnemer.
In geval van overlijden van de verzekeringnemer zijn de premies die hij heeft betaald, niet aan inbreng of inkorting onderworpen, behalve voor zover het betaalde kennelijk buiten verhouding staat tot zijn vermogenstoestand, in welk geval de inbreng of de inkorting het bedrag van de opeisbare prestaties niet mag overschrijden.

Let wel, soms worden producten verkocht als levensverzekering die in feite geen verzekering zijn. Dan is wel degelijk discussie mogelijk.
Zie Luik, 16 januari 2003, op http://www.cass.be/cgi_juris/jurn.pl

scorpioen

Scoobsalamander

#8 , 03 aug 2006 17:10

In geval van overlijden van de verzekeringnemer zijn de premies die hij heeft betaald, niet aan inbreng of inkorting onderworpen, behalve voor zover het betaalde kennelijk buiten verhouding staat tot zijn vermogenstoestand, in welk geval de inbreng of de inkorting het bedrag van de opeisbare prestaties niet mag overschrijden.

scorpioen
Wat verstaat men onder 'buiten verhouding'? Indien hetgeen uitbetaald wordt aan de stiefmoeder vier maal meer is dan wat het kind krijgt buiten verhouding of ....?

Die link werkt wel maar ik vind niets, zal wel aan mij liggen.

Toch al bedankt voor het snelle antwoord.

scorpioen

#9 , 03 aug 2006 19:25

Wat verstaat men onder 'buiten verhouding'? Indien hetgeen uitbetaald wordt aan de stiefmoeder vier maal meer is dan wat het kind krijgt buiten verhouding of ....?
Wat het kind krijgt is niet zo belangrijk. Wat telt is of de premies in verhouding staan met het vermogen.
Die link werkt wel maar ik vind niets, zal wel aan mij liggen.
Bij datum vul je in 2003-01-16
Daarna op "lijst" drukken

scorpioen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”