Successierechten in Waals Gewest

robzalja
Topic Starter

Successierechten in Waals Gewest

#1 , 03 dec 2009 04:29

Mijn schoonvader en -moeder zijn allebei rond de negentig, wonen in het Waals Gewest, zijn getrouwd, gemeenschap van goederen en hebben 5 kinderen. Ze bezitten een eigen woonhuis (a) en hebben wat geld gespaard(b). Als bv mijn schoonvader komt te overlijden, wat gebeurt er dan?
1) (a) moet worden geschat door expert? bv 150.000
2) (b) bedraagt bv 100.000
Gevolg :
- de langstlevende echtgenote behoudt de volledige eigendom van de helft, dus 250.000/2 = 125.000
- de langstlevende echtgenote verwerft het vruchtgebruik op het erfdeel, roerend en onroerend Gezien de leeftijd zal dit bv nog 10.000 zijn. De successierechten bedragen dan 0.
- de blote eigendom die te verdelen is tussen de kinderen wordt dan : 125.000 - 10.000 = 115.000 en dus successierechten verschuldigd door elk van de kinderen op 115.000/5 = 23.000.
Is dit correct? En gezien het vruchtgebruik "uitdooft" en de hoge ouderdom is nu een schenking tussen beide echtgenoten niet aan te raden?
Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 dec 2009 12:14

Een schatting door een expert is niet nodig; U mag zich daar zelf aan wagen.

Ik weet niet of het Waals Gewest wel roerend en onroerend splitst voor de berekening.

"En gezien het vruchtgebruik "uitdooft" en de hoge ouderdom is nu een schenking tussen beide echtgenoten niet aan te raden?"

Begrijp ik niet.
Bij het tweede overlijden dooft het VG van die 1/2 inderdaad uit, zonder kosten.
De andere 1/2 komt dan in de tweede erfenis.

robzalja
Topic Starter

#3 , 03 dec 2009 16:29

- Het Waals Gewest maakt inderdaad geen splitsing tussen roerend en onroerend. Ik maak enkel het onderscheid om wat analytisch te zijn.
- Wat is de gemakkelijkste (goedkoopste) weg om zelf een schatting te maken die door de Ontvanger wordt aanvaard en ook niet te hoog is?
- Verduidelijking van mijn vraag over uitdoven, hoge ouderdom en schenking :
Gezien mijn schoonouders zelfstandigen waren en bij overlijden van één van hen, het pensioen dermate laag wordt voor de overblijvende dat misschien al het roerend erfdeel, dat nu nog aanwezig is, zal nodig zijn om te overleven, lijkt het me "overdreven" dat de kinderen nu successierechten moeten betalen op dat deel, dat nadien verdwijnt in de zorg voor de overblijvende ouder. Is de oplossing dan niet een testament (of zo) ten gunste van de overblijvende partner van gans het erfdeel van de eerste overledene? Maar wordt dit dan niet zwaar belast achteraf (als legaat)? En waar ik begrijp dat de blote eigendom van de kinderen van het onroerend goed niet kan ontvreemd worden, lijkt me dit toch gemakkelijk voor gelden op bankrekening? Of wordt dat geld gestort op een rekening van de kinderen en bv de intresten teruggegeven aan de overblijvende? Maw, wat is best voor de collectiviteit?
U ziet het, aan vragen heb ik geen gebrek.
Hartelijk dank voor de reacties.

Reclame

wolf2

#4 , 03 dec 2009 19:51

De ontvanger zal zich baseren op werkelijke verkoopprijzen van gelijkaardige huizen uit hetzelfde gebied. Het voordeel is natuurlijk dat hij/zij beschikt over een databank met 1000-den verkopen en U niet.

Toch moet het dmv Immoweb en dergelijke (uiteraard vraag-prijzen) en de gepubliceerde uitslagen van openbare verkopingen mogelijk zijn om tot een schatting te komen; ook rekening houdend met alle gebreken aan het huis.
U hoeft uw schatting niet te motiveren.

--------------

Zowel de langstlevende als de kinderen moeten SR betalen op het deel dat ze krijgen (de een vruchtgebruik, de ander de blote eigendom). Het is inderdaad de bedoeling dat het geld op een rekening telkens afgeroomd wordt van de opbrengst en dat die terechtkomt bij de langstlevende (elke bank kan dat zo boeken).
Dat geld kunnen de kinderen later eigenlijk niet uitgeven voor de zorg van de langstlevende (tenzij allen akkoord gaan en het vruchtgebruik wordt omgezet in een kapitaal of tenzij de langstlevende vrijwillig haar vruchtgebruik opzegt).

U kunt via huwelijkscontract of via een testament de halve gemeenschap of de ganse erfenis (wellicht hetzelfde als de halve gemeenschap) doen toekomen aan de langstlevende. Het is niet verboden een testament te maken dat niets aan de kinderen geeft: als die hun voorbehouden erfdeel niet opeisen, blijft alles bij de langstlevende.

Echter: de SR te betalen op deze constructie zijn hoog (er is maar 1 begunstigde) en de tweede erfenis wordt ook duurder TENZIJ tegen dan alles "opgegeten" is (men moet bij simulaties de SR van de twee erfenissen optellen).
En daar knelt het schoentje: als we wisten hoelang elk nog zou leven, dan waren er géén SR te betalen want dan maakten we de ideale constructie voor dat geval.
Dus weten we het niet en kunnen we zeggen dat in het algemeen, het wettelijk huwelijksstelsel + het wettelijk erfstelsel leiden tot de laagste SR.

robzalja
Topic Starter

#5 , 04 dec 2009 21:03

Zo ver ben ik mee. Maar nu op praktisch vlak, het roerend gedeelte van de overledene zit verspreid in verschillende beleggingen en bij verschillende banken. In ons vb 50.000, op termijnrekening bij bank x 25.000, op spaarrekening bij bank y 15.000 en op kasbon bij z 10.000.
En dan nog "gemengd" met het roerend goed van de langstlevende.

Wordt het geërfde kapitaal (50.000) dan naar rekeningen van de kinderen overgeschreven en hoe kan de langstlevende dan het vruchtgebruik uitoefenen (intresten opstrijken)? Hoe wordt dit in de praktijk geregeld?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”