Huwelijkscontract en erfenis

Tattan
Topic Starter

Huwelijkscontract en erfenis

#1 , 08 feb 2022 16:24

Beste,

Situatie: Wij, koppel gehuwd onder het wettelijk stelsel, 2 kinderen van de vader, 2 kinderen van de moeder (nieuw samengesteld gezin, alle kinderen zijn volwassen en wonen niet meer thuis).
Moeder schenkt haar eigendom aan de gemeenschap na het huwelijk, met de wens dat de 4 kinderen dit kunnen erven, elk een gelijk deel. Woning is ondertussen verkocht, een deel van de centen zit in de nieuwe gemeenschappelijke woning, een deel centen staat op een spaarboekje.

Het huwelijkscontract dat werd aangemaakt voor de gemeenschap zou inderdaad spreken dat de kinderen van de moeder geen recht hebben om het deel van de ganse woning op te eisen na het overlijden van de beide partners of de moeder.

Ik weet echter niet goed wat het contract echt "zegt". Misschien kan iemand me duidelijk maken wat er precies staat geschreven ivm de woning en die verdeling...

Wat me echter wel een beetje dwars zit is het volgende: binnenkort verkoopt mijn moeder haar woning. Mijn vader is ondertussen al 10 jaar overleden. Moeder zal de kinderen het deel van de vader waar ze recht op hebben, laten uitbetalen na de verkoop van de woning.
Mijn vader heeft echter de kinderen van mijn man nooit gekend. Mijn man heeft zelf geen inbreng gedaan, op geen enkele wijze, en zal ook nooit nog een erfenis moeten verwachten. Ik heb meer dan mijn duit in het zakje gedaan naar zijn kinderen toe, maar hij zal, buiten onze gezamenlijke woning waar we beiden voor werken, niets aan mijn kinderen kunnen schenken. Ik zou dan ook niet graag willen dat een gedeelte van de erfenis van mijn ouders naar zijn kinderen gaat. De kinderen van mijn man zijn allemaal volwassen, ik heb ze dus niet zelf opgevoed wat volgens mij ook een andere band geeft.
Is er een manier dat ik dit kan vermijden?

Ik zet hier een link naar het contract, uiteraard werden alle persoonsgegevens verwijderd.
Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust.
Ik dank jullie alvast voor jullie tijd.

Vriendelijke groeten,
VGA

https://www.dropbox.com/s/k57vj5fni045k ... t.pdf?dl=0

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding