Afstand van onroerende goederen als erfgenaam

Flippe
Topic Starter

Afstand van onroerende goederen als erfgenaam

#1 , 03 aug 2006 20:26

Hallo,
Mijn zus is een maand geleden overleden.
Mijn ouders (vader en moeder) en ik als broer zijn de enige erfgenamen vermits zij geen testament had.
We erven naast de roerende goederen ook een huis en bouwgrond.
Vermits ik als broer hiervan de helft erf, ben ik ook verplicht om de
successierechten te betalen. In het beste geval is dit 30 % maar gezien de waarde van de eigendom zal dit voor mij 55% bedragen.
Nu heb ik via via vernomen dat het mogelijk is afstand te doen van een deel van haar erfenis meer bepaald enkel van de onroerende goederen. Kan mij dit iemand bevestigen of mij hieromtrent meer inlichtingen geven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2006 21:25

Nog nooit van gehoord. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Informeer bij een notaris.

Ben benieuwd naar andere reacties.

scorpioen

Troy

#3 , 17 aug 2006 18:19

Hallo,
Mijn zus is een maand geleden overleden.
Mijn ouders (vader en moeder) en ik als broer zijn de enige erfgenamen vermits zij geen testament had.
We erven naast de roerende goederen ook een huis en bouwgrond.
Vermits ik als broer hiervan de helft erf, ben ik ook verplicht om de
successierechten te betalen. In het beste geval is dit 30 % maar gezien de waarde van de eigendom zal dit voor mij 55% bedragen.
Nu heb ik via via vernomen dat het mogelijk is afstand te doen van een deel van haar erfenis meer bepaald enkel van de onroerende goederen. Kan mij dit iemand bevestigen of mij hieromtrent meer inlichtingen geven ?
Een erfenis moet je aanvaarden of verwerpen. Het is onmogelijk maar een deel van de nalatenschap (bv. enkel de roerende goederen) te aanvaarden.

Let wel: het percentage successierechten bedraagt geen 55% op de waarde van het onroerend goed. De eerste schijf tot 75.000 euro wordt belast aan 30%, de tweede schijf, vanaf 75.000 tot 125.000 euro wordt belast aan 55%.

Groet,
Troy

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”