Kan iemand mij helpen bij de volgende vraag?
Mijn broer en schoonzus hebben geen kinderen. Ze zijn elk met 4 broers of zusters. Nu is mijn broer overleden. Ze hadden een "langst leeft al" clausule. Uiteraard blijft alles van mijn schoonzus.
Maar wat als zij komt te overlijden? Gaat alles dan alleen naar haar familie? Of gaat de erfenis naar zijn EN haar broers en zusters?
Dit in de veronderstelling dat er geen testament is.
Dankjewel voor een reactie.
In de veronderstelling dat er geen testament is, erven volgende personen:
Indien uw ouders nog leven, ontvangen zij elk 1/4 van de nalatenschap van uw broer. Indien er slechts ??n van uw ouders leeft, ontvangt die ouder 1/4. Indien beide ouders overleden zijn, wordt de nalatenschap evenredig verdeeld over de broers en zussen (dus elk van de broers/zussen van uw overleden broer krijgt 1/4 van de nalatenschap).
Aangezien er een verblijvingsbeding opgenomen werd in het huwelijkscontract (art. 1451 BW), gaat het volledige gemeenschappelijke vermogen naar de langstlevende. Alles wat uw broer nog aan eigen vermogen bezat, maakt dan deel uit van z'n nalatenschap. Op dat laatste deel heb jij dus recht op 1/4 (in de veronderstelling dat hij eigen vermogen had).
Indien je schoonzus komt te overlijden, dan hebben u en uw broers/zussen g??n erfrecht meer, tenzij je schoonzus daar via testament anders over beslist.
Groet,
Troy