Hoe regelingen treffen voor nalatenschap?

Jorre
Topic Starter

Hoe regelingen treffen voor nalatenschap?

#1 , 17 aug 2006 13:10

Ik ben gescheiden en heb een minderjarig kind; er is co-ouderschap met bilocatieregeling. Ik ben eigenaar van een onroerend goed.
Mijn ex is tijdens de scheiding in het ongelijk gesteld, en zij woont nu reeds enkele jaren samen met haar vriend, waar ze een kind van heeft. Ik heb er weinig of geen contact mee. Mijn ex heeft trouwens alle bruggen opgeblazen met mijn familie en vrienden.
Mijn dochter echter heeft gelukkig zeer nauw contact met haar grootouders, neefjes, nichtjes,... aan beide kanten.

Een ongeluk is snel gebeurd, en ik maak mij zorgen over de toekomst van mijn kind, evenals over mijn bezittingen, die bij overlijden automatisch onder handen van mijn ex zouden terechtkomen.

Als mij ooit iets overkomt (overlijden, coma, ...), dan wil ik zeker zijn dat:
- mijn kind aan niets ontbreekt
- mijn kind contact kan blijven houden met haar familie (aan mijn kant)
- mijn ex geen enkele zeggenschap heeft over roerende en onroerende goederen bestemd voor mijn kind.

Ik heb begrepen dat het mogelijk is een voogd aan te stellen (bvb. mijn broer) om de toestand die vandaag heerst min of meer te kunnen behouden, en om over de financi?le en andere goederen te waken (tot mijn kind meerderjarig en niet langer ten laste van haar moeder zal zijn), en om de noodzakelijke betalingen verder uit te voeren (bvb. alimentatie, kindergeld,...).

Voor ik naar een notaris stap, wat dien ik allemaal voor te bereiden?
1. Kan ik alvast een testament voorbereiden?
2. Hoe begin je daaraan?
3. Bestaan er bepaalde voorbeeld-testamenten waarop ik mij kan baseren?
4. Kan ik iemand aanstellen om in mijn plaats waar te nemen, als ik daar niet langer in staat toe zou zijn?
5. Kan de voogd mijn wagen of andere afschrijfbare of niet elementaire goederen (die ik eventueel in een aparte lijst heb bepaald) verkopen en die opbrengsten bewaren voor mijn kind?
6. Hoe kan ik mijn financi?n veilig stellen tav mijn kind ((Spaar)rekeningen/levensverzekering, vergoedingen werkgever/)?
7. Hoe kan ik mijn kind vrijwaren van grote kosten inzake successie, belastingen, enz...?
8. Hoe (of via wie, eventueel voogd?) kan ik uitstaande schulden ( lening huis, belasting (on)roerende goederen, onderhoudsrekeningen...) bestendigen en bijhouden?
9. Nog ide?en waar ik momenteel niet opkom of geen rekening mee hield?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Troy

#2 , 19 aug 2006 10:27

Een ongeluk is snel gebeurd, en ik maak mij zorgen over de toekomst van mijn kind, evenals over mijn bezittingen, die bij overlijden automatisch onder handen van mijn ex zouden terechtkomen.
Wanneer je komt te overlijden, dan gaan al je bezittingen naar je enige kind. Je ex-echtgenoot zal niets krijgen, net omdat je gescheiden bent. Een uitzondering daarop is de contractuele erfstelling. Het voordeel daarvan blijft in het geval je gescheiden bent omwille van bepaalde feiten (is dit zo Jorre?) bestaan ten voordele van de onschuldige echtgenoot, voor de schuldige echtgenoot vervalt dat!!
Als mij ooit iets overkomt (overlijden, coma, ...), dan wil ik zeker zijn dat:
- mijn kind aan niets ontbreekt
- mijn kind contact kan blijven houden met haar familie (aan mijn kant)
- mijn ex geen enkele zeggenschap heeft over roerende en onroerende goederen bestemd voor mijn kind.
- Je kind zal normaal gezien alles erven. Je kan dit in een testament zetten, maar dat is niet noodzakelijk.
- Dit wordt minder evident als het kind nog minderjarig is op het ogenblik dat je komt te overlijden, en als uw ex-echtgenote tegenwerkt.
- Uw ex zal normaal gezien niet aan de goederen van je kind kunnen.
Ik heb begrepen dat het mogelijk is een voogd aan te stellen (bvb. mijn broer) om de toestand die vandaag heerst min of meer te kunnen behouden, en om over de financi?le en andere goederen te waken (tot mijn kind meerderjarig en niet langer ten laste van haar moeder zal zijn), en om de noodzakelijke betalingen verder uit te voeren (bvb. alimentatie, kindergeld,...).
Dat zal de rechter moeten beslissen, maar dat kan je niet regelen op voorhand.
Voor ik naar een notaris stap, wat dien ik allemaal voor te bereiden?
1. Kan ik alvast een testament voorbereiden?
2. Hoe begin je daaraan?
3. Bestaan er bepaalde voorbeeld-testamenten waarop ik mij kan baseren?
4. Kan ik iemand aanstellen om in mijn plaats waar te nemen, als ik daar niet langer in staat toe zou zijn?
5. Kan de voogd mijn wagen of andere afschrijfbare of niet elementaire goederen (die ik eventueel in een aparte lijst heb bepaald) verkopen en die opbrengsten bewaren voor mijn kind?
6. Hoe kan ik mijn financi?n veilig stellen tav mijn kind ((Spaar)rekeningen/levensverzekering, vergoedingen werkgever/)?
7. Hoe kan ik mijn kind vrijwaren van grote kosten inzake successie, belastingen, enz...?
8. Hoe (of via wie, eventueel voogd?) kan ik uitstaande schulden ( lening huis, belasting (on)roerende goederen, onderhoudsrekeningen...) bestendigen en bijhouden?
9. Nog ide?en waar ik momenteel niet opkom of geen rekening mee hield?
1. Zoals reeds vermeld zal dit niet noodzakelijk zijn, aangezien je kind als afstammeling en enige erfgenaam alles zal ontvangen.
2. nvt
3. nvt
4 - 6 /
7. Door tijdens je leven reeds goederen te schenken, via handgift (er moeten dan geen schenkingsrechten betaald worden, op voorwaarde dat je langer dan drie jaar blijft leven) of via schenking (wel registratierechten).
8 - 9 /

Groet,
Troy

Jorre
Topic Starter

#3 , 20 aug 2006 18:20

Het voordeel daarvan blijft in het geval je gescheiden bent omwille van bepaalde feiten (is dit zo Jorre?) bestaan ten voordele van de onschuldige echtgenoot, voor de schuldige echtgenoot vervalt dat!!
Mijn ex werd idd in het ongelijk gesteld op basis van feiten.

Maar zelfs al kan mijn ex niets doen met mijn goederen; wie beheert dit tot mijn kind meerderjarig is en niet langer ten laste van mijn ex?

Quote:

Dat zal de rechter moeten beslissen, maar dat kan je niet regelen op voorhand.
Ik heb al eens ergens gelezen dat dat wel mogelijk zou zijn.
- Dat ouders een voogd kunnen aanduiden, die door de rechter bij voorrang wordt aangenomen,
- dat de vrederechter daarbij ook een toeziende voogd kan aanduiden.
- dat men ook een testamentaire voogd kan aanduiden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”