vader overleden - verkoop huis - regeling met makelaar

peter79
Topic Starter

vader overleden - verkoop huis - regeling met makelaar

#1 , 14 jan 2010 21:05

hoi iedereen

een tijdje geleden is mijn vader overleden. nu wil mijn moeder het ouderlijk huis verkopen waarin ze nog woont. blijkbaar staat het huis al op de markt en wil ze een regeling treffen met de makelaar dat ze een apartement kan kopen in ruil voor de verkoop van het huis. het exacte weet ik er ook niet van.

nu, we zijn met 3 kinderen, en er is bij de notaris nog geen aangifte van nalatenschap gedaan. nu wil mijn moeder vrij snel dat alle kinderen snel mee de overeenkomst van de makelaar ondertekenen wat de verkoop van het huis toelaat.

mijn vraag is, wat zijn de gevolgen hiervan ? als ik het goed begrijp zijn we elk voor 1/3 blote eigenaar en zou na verkoop van het huis een deel naar ons moeten gaan wettelijk gezien. maar als we een overeenkomst tekenen waarin staat dat er na verkoop een apartement wordt voorzien voor vrijwel hetzelfde bedrag als het huis, dan zou dit betekenen dat we in principe mee moeten betalen voor het huis ?
want het budget van zo'n apartement komt dan toch niet meer overeen met het deel dat zij wettelijk gezien ontvangt na verkoop van het huis ?

of zie ik dit verkeerd ?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jan 2010 21:18

Al naargelang het huis gemeenschappelijke eigendom was of van vader alleen , zijn jullie dus normaal blote mede-eigenaar voor 1/3 of 1/6. In alle geval moeder kan niet meer alleen beslissen over het lot van de woning. Nu in het geval dat moeder de wens uitdrukt om niet langer in dat huis te wonen maar liever op een appartementje wenst te wonen , kan overeengekomen worden dat het huis verkocht wordt maar dat de verkoopprijs aangewend wordt om een appartement te kopen , in dezelfde verhouding als de woning. Moeder verkrijgt dan terug het vruchtgebruik , naast misschien een helft in volle eigendom , en de kinderen hebben terug hun deel in blote eigendom.
Indien één der kinderen niet wenst te participeren in het te kopen appartement , dient hem de waarde van zijn blote eigendom uitbetaald te worden. En dat kan wel tegenvallen want de waarde van het vruchtgebruik is afhankelijk van de leeftijd van moeder.

Waarom niet eens spreken met een notaris die U aan de hand van reële cijfers één en ander kan bevestigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

peter79
Topic Starter

#3 , 14 jan 2010 21:42

bedankt voor je antwoord.

moet dit op één of andere manier vastgelegd worden dat het vruchtgebruik en blote eigendom wordt overgedragen van het huis naar het apt ?

idd, het is altijd mijn intentie geweest om dit via een notaris te bespreken, maar ik zal zeggen dat de zaken (verkoop,etc..) sneller dan verwacht gaan...

Reclame

Creatief

#4 , 14 jan 2010 21:55

Ja, de verdeling van de eigendommen kan je best in de verkoop- en aankoopakte laten opnemen bij de notaris.

peter79
Topic Starter

#5 , 14 jan 2010 22:28

bedankt voor het advies!

Mark74

#6 , 15 jan 2010 11:40

Hier bijna dezelfde situatie. Mijn schoonvader is onlangs gestorven en de schoonmoeder is geen eigenaar van de woning. De kinderen zijn dus naakte eigenaar.

Mijn schoonmoeder wil nu graag in een kleiner en moderner huis gaan wonen maar 1 van de kinderen wilt niet dat het huis verkocht wordt. Kan dit tegengehouden worden of zijn de kinderen willens nillens verplicht om akkoord te gaan met de verkoop?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”