schenking

atlantis
Topic Starter

schenking

#1 , 21 aug 2006 11:16

Geachte,
Mijn schoonouders willen hun huis schenken aan hun zoon omdat als ze het verkopen het OCMW het zogenaamde voorkooprecht heeft en ze willen absoluut dat hun zoon het koopt. Op zich geen probleem maar wij krijgen nu het voorstel om de "verkoopprijs" in drie te verdelen en haar broer die aan ons heeft en wij dan onmiddellijk aan de ouders van mijn vrouw. Voor ons geen probleem maar welke gevolgen kan dit hebben? Wat bij overlijden bv?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 aug 2006 15:33

Dit is een warrig verhaal. Eerst en vooral heb ik in het OCMW nog nooit gehoord van voorkooprecht van het OCMW. Wat wel kan gebeuren is dat het OCMW hypotheek neemt indien de ouders ooit ten laste van het OCMW in een rusthuis terecht zouden komen. Van de andere kant , indien iemand zich vrijwillig verarmt door een schenking te doen , zal het OCMW niet tussenkomen en de begunstigde is verplicht de volledige last te dragen.
Wat de juridische en financi?le gevolgen betreft , gelieve duidelijker te zijn en de familiale toestand te specificeren aub!

atlantis
Topic Starter

#3 , 21 aug 2006 20:37

Even nadere toelichting gevraagd aan mijn vrouw. Het is niet het OCMW maar de sociale huisvestigingsmaatschappij (Gent). Mijn schoonouders hebben het geld van de verkoop nodig. De broer van mijn vrouw wil het ouderlijk huis kopen maar wegens het voorkooprecht heeft de notaris hen aangeraden dat ze dit enkel kunnen omzeilen door het huis te schenken aan hem. De broer die het koopt zou dan een derde van de aankoopprijs geven aan zijn andere broer en een derde aan mijn vrouw, daarna zouden wij direkt dit geld overmaken aan mijn schoonouders. Deze constructie lijkt mij zeer complex en de juiste bedoeling ervan verstaan wij eigenlijk niet zo goed. Wat zijn de gevolgen?

Reclame

wanton

#4 , 23 aug 2006 20:49

Indien U het voorkooprecht wil omzeilen door een schenking , zou de schenking dienen te gebeuren aan de drie kinderen samen in onverdeeldheid. Hier zijn twee redenen voor :
1. De schenkingsrechten liggen veel lager , want er zijn 6 delen , van de drie kinderen en telkens van vader en moeder.
2. Zo is er later geen probleem van inkorting bij de nalatenschap , als ??n van de kinderen een schenking heeft gekregen en de anderen niet.
Om uit de onverdeeldheid te treden koopt de broer zijn andere broer en zijn zuster uit aan kostprijs 1%. Tot hier kan ik de constructie volgen.
U spreekt van het geld terug te geven aan de ouders , omdat zij het nodig hebben ( voor rusthuis of serviceflat?). Dit is moelijker. Misschien het geld ( 3 delen) op een gezamenlijke rekening van de kinderen zetten en het overmaken aan ouders zoveel ?n wanneer zij het nodig hebben. Zeker niet als schenking of handgift het geld teruggeven , desnoods als lening. Als zij teveel geld op hun naam staan hebben , loopt U het risico successierechten te moeten betalen op uw eigen geld. Let wel , het geld blijft eigen vermogen van de kinderen , niet gemeenschappelijk met hun echtgeno(o)t(e). De ouders zouden eigenlijk maximaal een 50 ? 60.000 ? mogen beschikbaar hebben om geen successierechten te betalen.
Spreek in die zin met uw notaris!!?

Sheila1

#5 , 24 aug 2006 18:22

Beste, als u toch al raadgeving hebt gevraagd bij een notaris en u hebt hem niet goed verstaan, waarom vraagt u dan niet nadere uitleg ? Die notaris zit er voor u en u bent dan voor hem klant. Indien u iets niet duidelijk verstaat, vraagt u hem nogmaals voor nadere uitleg. Desnoods tekent hij u de hele constructie uit. Hij kan u perfect een volledig kostenplaatje van alles opmaken, zodat u en uw familie weet waar u aan toestaat. U dient ook na te gaan of dat zogenaamde voorkooprecht ook niet gekoppeld is aan een hypothecaire lening of inschrijving door een hypothecaire lening. Meestal worden de aankoop en hypothecaire lening van sociale woningen gedaan door dezelfde maatschappij. Belangrijk is dus ook dat u nagaat of er nog een lopende inschrijving is door de hypotheekmaatschappij (inschrijving tgv een hypothecaire lening loopt voor 30 jaar). Neem best toch nog maar es contact met die notaris, hij is trouwens ook degene die de schenkingsakte zal opmaken.Grtjes, Sheila1

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”