Tergend en roekeloos geding

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Tergend en roekeloos geding

#16 , 13 mei 2024 21:38

Notaris moet eerst als deskundige zijn verslag indienen bij de rechtbank.
Bij welke rechtbank (Vrederechter of eerste aanleg : familierechtbank) is de dagvaarding gedaan?

Karel67
Topic Starter

#17 , 13 mei 2024 21:40

Notaris moet eerst als deskundige zijn verslag indienen bij de rechtbank.
Bij welke rechtbank (Vrederechter of eerste aanleg : familierechtbank) is de dagvaarding gedaan?
Familierechtbank.

bullgod

#18 , 14 mei 2024 02:35

het vonnis dat er zit aan te komen, zal de gerechtelijke vereffening-verdeling bevelen en de notaris aanstellen. méér niet.
dat is volgens mij een eindvonnis, waartegen u in principe beroep kan aantekenen.
als alle erfgenamen het uiteindelijke resultaat vh werk vd boedelnotaris aanvaarden, keert de zaak niet meer terug naar de rechtbank.
ik denk dat alle kosten die u noemt, ten laste vd massa vallen en op het einde vd rit verrekend zullen worden.
in dit soort zaken is er geen verliezende of winnende partij, geloof ik.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Karel67
Topic Starter

#19 , 14 mei 2024 12:36

het vonnis dat er zit aan te komen, zal de gerechtelijke vereffening-verdeling bevelen en de notaris aanstellen. méér niet.
dat is volgens mij een eindvonnis, waartegen u in principe beroep kan aantekenen.
als alle erfgenamen het uiteindelijke resultaat vh werk vd boedelnotaris aanvaarden, keert de zaak niet meer terug naar de rechtbank.
ik denk dat alle kosten die u noemt, ten laste vd massa vallen en op het einde vd rit verrekend zullen worden.
in dit soort zaken is er geen verliezende of winnende partij, geloof ik.
Dus het vonnis zal enkel de aangestelde notaris bevatten? En beroep aantekenen zou dan louter t.a.v. de keuze van de notaris zijn (bv. partijdigheid o.i.d.), aangezien dit het enige element is in dat vonnis?
En wat indien een van de erfgenamen het werk van de boedelnotaris niet aanvaardt, bv. een overgewaardeerde woonst/inboedel of gebrek aan bewijsstukken?
Komt dit dan terug voor de familierechtbank?

Dank alvast voor de bovenstaande verheldering.

bullgod

#20 , 15 mei 2024 09:56

ik begrijp niet waarom u zo gefocust bent op beroep aantekenen. dat is niet zo vanzelfsprekend. het kost geld en duurt lang. afhankelijk van de plaats kan het een jaar tot jaren duren alvorens uw zaak voor het hof komt.

het "enige element" in "uw" vonnis is m.i. niet de keuze vd notaris maar wel het bevelen vd procedure vereffening-verdeling.
daartegen zou u in beroep kunnen gaan, maar dat heeft geen zin.
zolang een nalatenschap niet werd "afgesloten" door een bewijskrachtige minnelijke verdeling of door een gerechtelijke verdeling, kan elke erfgenaam blijven aanspraken maken.

indien u het niet eens bent met de keuze vd notaris, kan u aan de familierechtbank de vervanging vragen omwille van gewichtige redenen (de kleur van zijn/haar ogen is geen ernstige reden).

de aangestelde notaris dient na te gaan wat tot de nalatenschap behoort en zal uiteindelijk een staat van vereffening en verdeling opstellen en aan de partijen overmaken. indien iedereen akkoord gaat en tekent, zal de verdeling aldus uitgevoerd worden.

indien iemand bezwaren heeft, zal de boedelnotaris een akte van zwarigheden opmaken. de notaris zal vervolgens zijn mening over de bezwaren geven in een advies en alles overmaken aan de familierechtbank.

de familierechtbank zal dan in een vonnis hetzij de staat bevestigen hetzij aanpassingen opleggen. tegen dit vonnis kan u dan (eindelijk) in beroep gaan (als de mensheid tegen die tijd nog niet uitgestorven zal blijken te zijn).

(slag om de arm: oude versus nieuw procedure)
Prietpraat is des duivels oorkussen.

lukasi

#21 , 16 mei 2024 15:22

Ik snap iets niet.
Jullie broer dagvaardt jullie omdat hij duidelijkheid wil scheppen in de erfenis van vader 4 jaar geleden.
Jij wil hem nu dagvaarden wegens tergend en roekeloos geding?
Met als argument dat hij geen contact heeft gezocht ???

Effe heel plat:
lulpraat.
Na het overlijden van mijn vader 14 jaar geleden heeft een van de zussen ALLE contact verbroken met moeder en haar broers en zussen.
Bij het overlijden van mijn moeder , 3 maand geleden, heeft het juist geteld 2 dagen geduurd om haar terug op te sporen en via notaris haar te berichten over het overlijden van moeder.

Dus eerlijk gezegd , ik ben er van overtuigd dat je zelf op geen enkele manier je broer wou opsporen.

De verzuchtingen en de 'fouten ' die jij de advocaat en je broer verwijt zijn ook op jou ( jullie ) van toepassing.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”