Erfenisrechten

JB007
Topic Starter

Erfenisrechten

#1 , 04 feb 2010 15:23

Post hier even een vraagje voor een collega :

Haar moeder woont nog samen met haar dochter in een huurhuis.
Zij beheert de rekening van de moeder.
Er is nog 1 broer en 1 zuster die gehuwd is en 2 kinderen heeft.

Dus : 3 kinderen (1 ongehuwd en 2 gehuwd met 2 kinderen)

De moeder heeft geen spaarboek meer en wil in haar laatste dagen haar pensioen opgebruiken.
Ze heeft nu gevraagd om elke maand haar pensioen af te halen en haar cash te geven.
Zo kan ze telkens de kleinkinderen komen die iets geven.
De broer is het daar niet mee eens omdat die geen kinderen heeft.
Kan hij nu bij een eventueel overlijden van de moeder daar een aanklacht tegen indien, zodat die kleinkinderen hun centjes moeten teruggeven ?
Volgens hem wel.
De moeder heeft ongeveer 1.200 euro pensioen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 feb 2010 16:07

Eerste bedenking : zou moeder niet eerst een beetje geld opzij leggen zodat zij een deftige begrafenis krijgt , zonder dat de kinderen daarvoor moeten opdraaien.

Ik begrijp die broer : hij kan zich daartegen verzetten. Hij heeft recht op minstens 1/4 van wat moeder heeft plus wat ze ooit heeft weggegeven. Het gaat maandelijks misschien maar om enkele honderden euro , maar als moeder nog een tijd leeft kan het oplopen. Uit ervaring weet ik dat dergelijke mensen de helft van hun pensioen overhouden.

Ik zou ook niet akkoord gaan : niiks erven en de begrafenis betalen??
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JB007
Topic Starter

#3 , 05 feb 2010 08:32

De moeder heeft een uitvaartverzekering en heeft in de loop der jaren haar spaargeld al een beetje verdeeld onder de kinderen.
Die broer komt alleen maar op bezoek met Nieuwjaar en met verjaardagen, de kleinkinderen studeren en krijgen zo van die oma een beetje aanmoedingspremies ;-)

Eerlijk gezegd verbaast het me toch ook dat die moeder eigenlijk met haar centjes nog niet kan doen wat ze wil.

Dus als ik later oud en versleten ben.... en stel dat één van mijn kinderen niet meer komt opdagen, dan kan ik die anderen verdorie niks geven want dan zou achteraf het geld terug kunnen opgeëist worden, en krijgt hij eigenlijk zoveel als de anderen...
Strange.

De discussie is hier op het werk gevoerd en er kwamen nog enkele bijkomende vragen naar boven :
1. Een gescheiden man met 2 kinderen, heeft een eigen huis.
Kan die man dat huis verkopen en met dat geld doen wat hij wil ?
Of hebben zijn kinderen recht op een deel van dat geld ?

2. Diezelfde man (om het gemakkelijk te houden) leert iemand kennen en met zijn spaargeld renoveert hij een beetje mee haar huis, springt haar financieel een beetje bij enz.
Die man komt te sterven, kunnen die kinderen dat geld terugeisen ?

Reclame

roharro

#4 , 05 feb 2010 11:43

De moeder heeft een uitvaartverzekering en heeft in de loop der jaren haar spaargeld al een beetje verdeeld onder de kinderen.
Die broer komt alleen maar op bezoek met Nieuwjaar en met verjaardagen, de kleinkinderen studeren en krijgen zo van die oma een beetje aanmoedingspremies ;-)

Eerlijk gezegd verbaast het me toch ook dat die moeder eigenlijk met haar centjes nog niet kan doen wat ze wil.

Dus als ik later oud en versleten ben.... en stel dat één van mijn kinderen niet meer komt opdagen, dan kan ik die anderen verdorie niks geven want dan zou achteraf het geld terug kunnen opgeëist worden, en krijgt hij eigenlijk zoveel als de anderen...
Strange. Ja zo is het. U kunt wel in beperkte mate aan één of meer kinderen iets extra geven maar dat wordt door de wet beperkt. Bijv. u hebt 2 kinderen, in dat geval kan u ten belope van één derde van uw bezittingen geven aan wil.

De discussie is hier op het werk gevoerd en er kwamen nog enkele bijkomende vragen naar boven :

Als dat huis van hem alleen is kan hij dat verkopen en met de opbrengst een wereldreis maken bijvoorbeeld. Of gaan rentenieren.

2. Diezelfde man (om het gemakkelijk te houden) leert iemand kennen en met zijn spaargeld renoveert hij een beetje mee haar huis, springt haar financieel een beetje bij enz.
Die man komt te sterven, kunnen die kinderen dat geld terugeisen ?
Hangt er van af hoeveel hij "geschonken" heeft aan die vriendin. In de veronderstelling dat er twee kinderen zijn mag dat niet meer zijn dan 1/3.
Ingeval van 1 kind 1/2; Ingeval van drie kinderen 1/4, enz
Bovendien zullen die kinderen voor het gerecht moeten kunnen bewijzen dat de vriendin schenkingen heeft gekregen, wat niet altijd eenvoudig is.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JB007
Topic Starter

#5 , 05 feb 2010 12:12

Als dat huis van hem alleen is kan hij dat verkopen en met de opbrengst een wereldreis maken bijvoorbeeld. Of gaan rentenieren.
Eigenaardig, hij mag zijn geld opbrassen maar niet aan één van de kinderen geven ?!?
Dan maar cash in het handje geven zeker !

roharro

#6 , 05 feb 2010 12:16

Eigenaardig, hij mag zijn geld opbrassen maar niet aan één van de kinderen geven ?!?
Indien het om kleine bedragen gaat dan geldt uiteraard:"Wat niet weet dat niet deert"
Gaat het over grote kapitalen dan werkt het systeem van cash geld niet en zullen er bijna altijd sporen nablijven van de gift of schenking die nadien kunnen worden aangevochten.

Creatief

#7 , 05 feb 2010 15:52

Indien het om kleine bedragen gaat dan geldt uiteraard:"Wat niet weet dat niet deert"
Gaat het over grote kapitalen dan werkt het systeem van cash geld niet en zullen er bijna altijd sporen nablijven van de gift of schenking die nadien kunnen worden aangevochten.
En wat noem je "grote bedragen"? 7500 €, 3000 €,2000 €. Dit noem ik persoonlijk al grote bedragen aangezien je hier al vele dagen voor mag gaan werken!

Hoe denk jij hierover?

roharro

#8 , 05 feb 2010 16:21

En wat noem je "grote bedragen"? 7500 €, 3000 €,2000 €. Dit noem ik persoonlijk al grote bedragen aangezien je hier al vele dagen voor mag gaan werken!

Hoe denk jij hierover?
Dat is eerder een filosofische vraag die buiten de context van een juridisch forum valt.

Wat ik bedoelde is dat de kans dat de andere mede-erfgenamen op de hoogte zullen zijn van kleine sommen die in cash werden geschonken eerder klein zal zijn indien de schenkers en de verkrijgers daar niets over hebben bekendgemaakt. Na overlijden is er geen "deus ex-machina" die hierover konde zal doen en automatisch gerechtigheid laten geschieden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”