Erven verhuurde woning

Dimsie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erven verhuurde woning

#1 , 19 jun 2024 22:58

Hallo,

Ik hoop dat ik in de juiste topic ben.

Wij hebben het volgende probleem, mijn schoonvader is laatst overleden en verhuurde een woning. Deze woning wordt wettelijk als recreatiewoning gezien, echter woont de huurder er vast, deze is ook daar gedomicilieerd. De procedure omtrent recreatiewoning of vaste woning is echter lopende dit nog opgestart door mijn schoonvader

Nu heeft mijn schoonvader in zijn testament laten opnemen dat de huurder tot het einde van haar dagen mag blijven wonen in deze woning.

Zijn er stappen die wij kunnen ondernemen om dit huurcontract stop te zetten, ondanks dat het opgenomen is in het testament van mijn schoonvader? Aangezien deze woning wettelijk gezien wordt als een recreatiewoning en geen vaste woning vinden we het raar dat het mogelijk is om dit in een testament vast te leggen dat de huurder mag blijven wonen tot bij haar overlijden. De huurder heeft geen bloedband met mijn schoonvader. Ook staat de naam van mijn schoonvader niet exact hetzelfde als op zijn identiteitskaart, zijn 2e naam ontbreekt namelijk.

Ik kijk jullie antwoorden graag tegemoet.

Alvast bedankt,

Dimsie.

bullgod

#2 , 20 jun 2024 01:00

is er zowel een testament als huurcontract?
op 1 vd 2 staat naam schoonvader niet correct? bedoelt u dat het vervalst lijkt te zijn?
levenslang huren kan alleen met notariële akte.
mag huurder levenslang huren of levenslang gratis wonen, volgens testament?
indien hetgeen schoonvader "nalaat" aan huurder een waarde heeft, mag dit het beschikbare deel v zijn erfenis niet overstijgen.
indien permanente bewoning er verboden is, kan schoonvader dat niet overrulen; ook niet met testament.
welke procedure is er waar lopende?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Dimsie
Topic Starter

#3 , 20 jun 2024 21:31

is er zowel een testament als huurcontract?
op 1 vd 2 staat naam schoonvader niet correct? bedoelt u dat het vervalst lijkt te zijn?
levenslang huren kan alleen met notariële akte.
mag huurder levenslang huren of levenslang gratis wonen, volgens testament?
indien hetgeen schoonvader "nalaat" aan huurder een waarde heeft, mag dit het beschikbare deel v zijn erfenis niet overstijgen.
indien permanente bewoning er verboden is, kan schoonvader dat niet overrulen; ook niet met testament.
welke procedure is er waar lopende?
Mijn schoonvader had een zelfgeschreven testament opgesteld, echter is zijn volledige naam niet gebruikt, zijn tweede naam die ook op zijn id staat, staat niet bij op het testament. Het is niet vervalst.

De huurder zou levenslang mogen blijven huren volgens het testament. De huurder moet dit testament nog laten vastleggen in een notariële akte. Zij heeft het originele, wij een kopie...

Er zou een procedure lopende zijn om de woning te laten omzetten naar permanente bewoning, alle woningen er rondom zijn al goedgekeurd, enkel deze van mijn schoonvader nog niet. Er is dus geen vergunning voor permanente bewoning.

Er is een huurcontract, dit is ook geregistreerd.

Reclame

bullgod

#4 , 21 jun 2024 08:57

notaris zal wellicht kunnen zeggen of het testament rechtsgeldig is.
vreemd dat het origineel vh testament bij een derde is en niet bij de familie.
voorts heb ik geen idee wat in deze zaak voorrang heeft op wat.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”