De situatie is als volgt.
Moeder overleden, vader leeft nog. 4 kinderen. Vader en moeder hadden gemeenschap van goederen. Vader woont in het huis dat van vader en moeder was. Maar verhuurt ook nog het appartement dat ze samen bezaten. Nu zou ik mijn deel van dat appartement willen omzetten in geld. M.a.w. mijn deel aan de andere erfgenamen verkopen. Probleem is dat andere erfgenamen dat niet willen.
Iemand heeft mij verteld dat ik het recht heb om "uit onverdeeldheid te treden". Iemand anders heeft mij verteld dat dit een lange juridische procedure kan worden.
Wat zijn de eerste stappen die ik moet nemen? Het gaat om een relatief klein bedrag (+/- 15.000 euro) dat voor mij echter de moeite is. Ik heb echter weinig zin om een relatief groot deel van dit bedrag aan advocaatkosten te besteden. Kan ik zelf, zonder begeleiding, naar een rechtbank stappen? Is dat dan de rechtbank van eerste aanleg? Welke hinderpalen kan ik verwachten? Mijn notaris zei me dat dit jaren zou kunnen aanslepen, maar waar zitten dan juist de punten waarop dit vast zou kunnen lopen?
Ik heb mijn notaris om info gevraagd maar die zegt dat ik het beter laat vallen.
Alvast bedankt voor elk advies.