Vraag over uit overdeeldheid treden

Plop24
Topic Starter

Vraag over uit overdeeldheid treden

#1 , 01 sep 2006 17:38

De situatie is als volgt.
Moeder overleden, vader leeft nog. 4 kinderen. Vader en moeder hadden gemeenschap van goederen. Vader woont in het huis dat van vader en moeder was. Maar verhuurt ook nog het appartement dat ze samen bezaten. Nu zou ik mijn deel van dat appartement willen omzetten in geld. M.a.w. mijn deel aan de andere erfgenamen verkopen. Probleem is dat andere erfgenamen dat niet willen.
Iemand heeft mij verteld dat ik het recht heb om "uit onverdeeldheid te treden". Iemand anders heeft mij verteld dat dit een lange juridische procedure kan worden.
Wat zijn de eerste stappen die ik moet nemen? Het gaat om een relatief klein bedrag (+/- 15.000 euro) dat voor mij echter de moeite is. Ik heb echter weinig zin om een relatief groot deel van dit bedrag aan advocaatkosten te besteden. Kan ik zelf, zonder begeleiding, naar een rechtbank stappen? Is dat dan de rechtbank van eerste aanleg? Welke hinderpalen kan ik verwachten? Mijn notaris zei me dat dit jaren zou kunnen aanslepen, maar waar zitten dan juist de punten waarop dit vast zou kunnen lopen?

Ik heb mijn notaris om info gevraagd maar die zegt dat ik het beter laat vallen.

Alvast bedankt voor elk advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 01 sep 2006 21:18

Het is zeer wel mogelijk zowel het vruchtgebruik als de naakte eigendom om te zetten in volle eigendom, MET uitbetaling aan de partijen die uitgekocht worden.
Niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven.

De enige uitzondering ligt precies in de bescherming van de langstlevende echtgenoot, art. 745quater, ? 4 B.W.: Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.

Dit betekent dat de langstlevende echtgenoot steeds de omzetting kan vragen, terwijl de overige erfgenamen dat slechts kunnen met het gedeelte van de nalatenschap dat niet de voornaamste gezinswoning en het daarin aanwezige huisraad omvat.

Aangezien de helft van de waarde van de woning door vier kinderen zal moeten verdeeld worden, zal U daar bitter weinig aan overhouden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”