Bouwval erven

Leanders
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bouwval erven

#1 , 23 mar 2025 16:39

Hallo,

Mijn vader, met wie ik sinds 25 jaar geen contact meer had om persoonlijke redenen, is recent overleden. Ik heb een broer die wel nog contact had met de overleden ouder.
Ik woon en werk in het buitenland en heb ondertussen zelf ook kinderen.

Situatie:

- Mijn vader had de eigendom (vol) van een huis. Hij was alleenstaand (gescheiden), is nooit hertrouwd en heeft geen andere kinderen buiten mijn broer en ik.
- De woning is in slechte staat (eerder bouwval), en werd bewoond door hem tot zijn overlijden
- Er is een vermoeden dat een deel van de grond bezoedeld is daar hij het huis verwarmde met mazout uit een ondergrondse mazouttank (mogelijk lek door roestvorming?)
- Sinds zijn overlijden is de woning onbewoond
- Ik begrijp dat mijn broer en ik recht hebben op het zogenaamde reservedeel. We hebben vooralsnog geen contact gehad met de notaris (we weten niet wie onze vader aangesteld heeft)

Vragen:

- Hoe wordt de waarde van de erfenis bepaald? Houd de waardebepaling rekening met eventuele saneringskosten en/of sloopkosten?
- Kan ik, na aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving, alsnog een erfenis verwerpen? (bevoorbeeld als blijkt dat de saneringskosten en/of sloopkosten hoger zijn dan de waarde van de eventuele erfenis)
- Stel dat ik de erfenis (minimum erfdeel) weiger, wordt dit erfdeel automatisch overgedragen aan mijn kinderen?(beide zijn minderjarig)
- Indien ja, kunnen zij (mijn kinderen) hierop op termijn aangesproken worden? Welke zijn hun opties ?
- Kan ik als ouder de erfenis in hun naam weigeren?
- Kan ik, in geval van weigering van de erfenis, alsnog aangesproken worden voor eventuele kosten?
- De kans bestaat dat dit overlijden wordt aangegrepen om de woning onbewoonbaar (reden bouwval) te verklaren. Naar wat ik las is er dan een in de tijd accumulerende en zware belasting, die de koper enkel kan dwingen tot in dit geval slopen/sloopkosten, waarbij de bouwgrond als restwaarde overblijft. Heeft zo een onbewoonbaarheidsverklaring invloed op de oorspronkelijke schattingprijs, waarbij de woning in quasi dezelfde staat was?
- zijn er in deze situatie nog zaken waar een eventuele verkoper/koper rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Groeten,

Leanders

Leanders
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2025 20:09

Beste Inazuma,

Dank voor de snelle en gedetailleerde reactie! Ik zal kijken om mijn volgende bezoek naar België te koppelen met een bezoek aan een notaris om verder juridisch advies in te winnen.

2 korte vraagjes nog:

1) Kunnen de laatste ziektekosten en begrafeniskosten alsnog niet afgetrokken worden voor de erfdeling? (in de veronderstelling natuurlijk dat de overledene solvabel was)
2) Indien ik de procedure bij het vredegerecht inzet, na boedelbeschrijving, om de rechten van mijn kinderen te vrijwaren en zo de erfenis te weigeren naar wie gaat dat stukje erfdeel? (de gemeente? de staat?)

Bij voorbaat dank voor jouw reactie

Leanders

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”