Successie verworpen, hoe lang moet inboedel bewaard worden?

EPTA
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Successie verworpen, hoe lang moet inboedel bewaard worden?

#1 , 29 mei 2026 10:52

Goeiedag,

We hebben een successie geweigerd maar moeten huurhuis wel leeg en proper achterlaten blijkbaar, hoe lang moeten we de inboedel dan in bewaring houden?
Willen vermijden dat dit alsnog lijkt op "aanvaarding".

Groeten,

EPTA

Corwynn

#2 , 29 mei 2026 14:50

Goedenamiddag!

Waarom een nieuw topic? Is er iets mis met uw topic van gisteren over hetzelfde onderwerp en het geleverde antwoord daar?

Ik blijf bij mijn standpunt: u hebt de nalatenschap van de overledene verworpen; het verder afhandelen van de nalatenschap (huis leeghalen, huur opzeggen, etc.) is dan eigenlijk ook niet uw probleem. Indien u het pand wel alsnog zal betreden en goederen in beslag zal nemen (al dan niet om op te ruimen), dan kan dit wel degelijk beschouwd worden als de aanvaarding van de nalatenschap—inclusief enige bestaande schulden. U trekt er uw handen dus best van af. U vermijdt dan ook eventuele beschuldigingen van de opvolgende erfgenamen van ontvreemding/diefstal van goederen.

Het is namelijk aan de volgende erfgenamen in lijn (die de nalatenschap wel aanvaarden) om dit allemaal te regelen. Indien er verder geen andere erfgenamen gevonden worden, of ze verwerpen de nalatenschap ook, dan zal er normaliter via de rechtbank een curator aangesteld moeten worden die alles verder regelt.

EPTA
Topic Starter

#3 , 29 mei 2026 15:33

Dag Corwynn, excuses voor dit bericht, wist niet dat een sub-vraag ook kon.
Ondertussen contact gehad met een notaris, die zei ons dat. Er zijn echter na ons geen erfgenamen meer.

Reclame

Corwynn

#4 , 30 mei 2026 10:24

Dag Corwynn, excuses voor dit bericht, wist niet dat een sub-vraag ook kon.
Geen probleem en geen excuses nodig. Dit forum lijdt de laatste maanden ook onder verschillende technische problemen, dus ik dacht dat er misschien ook iets met uw vorig topic aan de hand kon zijn. Maar ja, een bijkomende vraag kon dus ook perfect daar geplaatst worden.
Ondertussen contact gehad met een notaris, die zei ons dat. Er zijn echter na ons geen erfgenamen meer.
Ik ga ervan uit dat de notaris hierover het beste op de hoogte is gezien zijn/haar opleiding in deze materie. Desondanks vind ik het toch raar gezien uw formele verwerping. Heeft de notaris u/jullie echt opgedragen om de huurwoning van de overledene leeg te halen en op te kuisen?

De volgende stap zou volgens mij toch de aanstelling van een onafhankelijke curator of een bewindvoerder moeten zijn (op vraag van de schuldeiser(s) en andere belanghebbenden—zoals bijvoorbeeld de verhuurder), aangezien er door jullie verwerping en het gebrek aan andere erfgenamen nu namelijk de situatie van een onbeheerde nalatenschap is. Hier is ook nog wat meer informatie.

Ik begrijp dat de notaris en iedere andere belanghebbende de hele nalatenschap zo snel en eenvoudig mogelijk afgehandeld wilt zien, maar ik raad u toch enige voorzichtigheid aan—zeker indien er mogelijk schulden in het spel zijn. Het is dan nogal gemakkelijk om u/jullie toch te overtuigen om enige actie te ondernemen. Zover ik weet, kan momenteel niemand u/jullie daartoe dwingen. Moest ik in uw schoenen staan, ik zou mijn handen er echt niet aan verbranden. Betaal dus niets in naam van de overledene, regel niets in naam van de overledene (e.g. huuropzeg, …), en neem geen goederen van de overledene in uw bezit.

Ik was trouwens het belangrijkste nog vergeten: gecondoleerd met uw verlies.

Franciscus

#5 , 31 mei 2026 22:33

Wie heeft de begrafenis betaald of geregeld?

Corwynn

#6 , 01 jun 2026 07:21

Wie heeft de begrafenis betaald of geregeld?
Dat had ik me ook al afgevraagd, Franciscus. Maar ik ben in mijn (beperkt) zoeken nergens tegengekomen dat dit een invloed zou kunnen hebben.

Uiteraard is het gebruikelijk dat de directe nabestaanden (en dus normaliter ook de erfgenamen) de begrafenis regelen. De betaling hiervan kan echter rechtstreeks uit de nalatenschap betaald worden (indien voldoende beschikbaar). Ook kan dit rechtstreeks uit eigen zak betaald worden door de nabestaanden; meer nog, zelfs een derde (i.e. niet-erfgenaam) kan blijkbaar de begrafenis regelen en betalen. In het geval van een totale staat van onvermogen bij zowel overledene en nabestaanden, dan zal de gemeente/OCMW de begrafenis regelen en betalen. Ik vind echter nergens terug dat deze scenarios een aanvaarding van de gehele nalatenschap door de erfgenamen zou omvatten of de plicht om alle andere zaken van de overledene af te handelen (e.g. opruiming en vrijgave van het huis, etc.).

EPTA
Topic Starter

#7 , 01 jun 2026 08:25

Wij betalen begrafenis wegens onvoldoende op rekening en op aangeven van notaris.

EPTA
Topic Starter

#8 , 01 jun 2026 08:40

Wij betalen begrafenis (valt naar het schijnt onder "onderhoudsplicht") wegens te weinig op rekening en op aanraden van notaris.

EPTA
Topic Starter

#9 , 01 jun 2026 08:44

Wij betalen begrafenis (valt naar het schijnt onder "onderhoudsplicht") wegens te weinig op rekening en op aanraden van notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”