erfenis vastgoed minderjarigen

emmy
Topic Starter

erfenis vastgoed minderjarigen

#1 , 29 jul 2006 14:12

beste,

vorige week overleed mijn schoonbroer, twee jaar geleden mijn zus. Nu zijn hun minderjarige kinderen volledig wees (tweeling van negen). Nu vernamen we dat het ouderlijk huis niet zou mogen/kunnen verkocht worden tot ze meerderjarig zouden zijn.

De voorkeur van de familie gaat uit naar verkoop van de woning (om emotionele redenen) en herinvestering van de opbrengst voor de kinderen.

Is deze informatie terecht? waar in de wet-of regelgeving kunnen we dat terugvinden?

Maakt het een verschil als het geld opnieuw in vastgoed wordt ge?nvesteerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 29 sep 2006 10:55

Art. 389. De voogdij over minderjarigen ontstaat indien beide ouders overleden zijn,...Art. 410. ? 1. De vrederechter MOET de voogd bijzondere machtiging verlenen om :1? de goederen van de minderjarige...te vervreemden;3? de goederen van de minderjarige te hypothekeren of in pand te geven;? 2. De verkoop van de roerende of onroerende goederen van de minderjarige gebeurt openbaar. Aan de voogd kan evenwel machtiging worden verleend om de roerende of onroerende goederen onderhands te verkopen.Deze machtiging wordt verleend indien het belang van de minderjarige zulks VEREIST.(Burgerlijk Wetboek)

dieke

#3 , 29 sep 2006 12:10

Ik weet niet in hoeverre het praktisch mogelijk is enz. maar ik vroeg me toch even af die voorkeur om het huis te verkopen er is uit emotionele overwegingen voor de kinderen of voor jullie als familie. Is het m.a.w. ook beter voor de kinderen/hun wens om het huis waar ze samen met hun ouders hebben geleefd (en waar ze dus herinneringen aan hebben) te verkopen? Begrijp me niet verkeerd, ik wil je met deze vraag zeker niet tegen het hoofd stoten of zo, maar puur als buitenstaander bekeken lijkt het mij voor die kinderen toch ook wel moeilijk om op die manier helemaal alles te moeten loslaten en volledig opnieuw te moeten beginnen.

Gecondoleerd met jullie verlies.

Reclame

Lex

#4 , 29 sep 2006 12:28

Ik weet niet in hoeverre het praktisch mogelijk is enz. maar ik vroeg me toch even af die voorkeur om het huis te verkopen er is uit emotionele overwegingen voor de kinderen of voor jullie als familie. Is het m.a.w. ook beter voor de kinderen/hun wens om het huis waar ze samen met hun ouders hebben geleefd (en waar ze dus herinneringen aan hebben) te verkopen? Begrijp me niet verkeerd, ik wil je met deze vraag zeker niet tegen het hoofd stoten of zo, maar puur als buitenstaander bekeken lijkt het mij voor die kinderen toch ook wel moeilijk om op die manier helemaal alles te moeten loslaten en volledig opnieuw te moeten beginnen.

Gecondoleerd met jullie verlies.
Op een verkoop zou ik niet teveel hopen!

Vastgoed is een goede belegging(verhuring).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”