Vraag betreffende erfrecht.

LesleyDewit
Topic Starter

Vraag betreffende erfrecht.

#1 , 01 jun 2010 21:18

Beste mensen,

Ik had graag een vraagje gesteld in verband met een probleem.
Mijn schoonmoeder is plots overleden en had nog openstaande schulden.

Deze schulden betreffen RVA, Mutualiteit (uitkeringen) en dergelijke.

Kunnen deze schulden verhaald worden op de kinderen? Of kan men daar iets aan doen?

Tevens heeft mijn stief-schoonvader de begrafenis geregeld en getekend, maar nu weigerd deze te betalen. Mijn vrouw en ikzelf hebben een deel betaald en haar beide broers ook om een deel te dekken. Kan de rest van de factuur zomaar verhaald worden op de kinderen van de overledene?

Verder zijn er geen schulden, noch facturen.

Ik had reeds enkele keren een rondvraag gedaan, maar ik krijg telkens een ander antwoord.
De meeste zeggen wel dat schulden aan staatsinstellingen vervallen bij overlijden.
Ook werd me gezegd dat de begrafeniskosten dienen betaald te worden door diegene waarmee de overledene samenwoonde, gehuwd was.

Weet er iemand het effectieve antwoord op deze vragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 jun 2010 22:46

De erfgenamen van uw schoonmoeder erven niet alleen haar bezittingen maar tevens haar schulden. Dat schulden zouden wegvallen bij overlijden is een fabeltje.
Normaal gezien worden de begrafeniskosten betaald met het geld van de erfenis en gaat men eerst daarna over tot verdeling van de erfenis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 02 jun 2010 13:14

Schulden aan de staat blijven bestaan tot dat ze terug betaald zijn. Schulden aan de staat verjaren pas na 30 jaar wanneer er bedrog werd gepleegd.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”