#7 , 03 jul 2010 21:07
Indien er kinderen zijn binnen jullie stelsel 'scheiding van goederen' komen die voor de echtgenoot/ote qua erfrecht. De echtgenoten kunnen slechts via de clausule ' langst leeft ,al heeft' datgene aan elkaar overmaken wat tot de gemeenschap behoort. In dat stelsel is er geen gemeenschap , hooguit een onverdeeldheid , wat juridisch iets heel anders betekent.
Bij scheiding van goederen hebben de kinderen recht op hun reservatair gedeelte : bij 1 kind , de helft ; bij twee kinderen ieder 1/3 ; bij 3 of meer kinderen wordt 3/4 van de nalatenschap verplicht verdeeld tussen de kinderen. Voor het resterend deel kan via testament de partner aangeduid worden als erfgenaam. Deze formule is te gebruiken :" mijn echtgenoot/ote erft zoveel als de wet toelaat."
De partner erft steeds het vruchtgebruik , dus die is zeker van levenslang wonen , zonder dat iemand dat kan verhinderen.
De clausule 'langst leeft ,al heeft' , wat een wederzijdse overeenkomst inhoudt , is dus niet toe te passen bij scheiding van goederen , en bovendien nefast qua kostprijs , als er kinderen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon