Hoe partner bevoordelen bij overlijden.

FG
Topic Starter

Hoe partner bevoordelen bij overlijden.

#1 , 01 jul 2010 09:41

Hallo,

We hebben geopteerd voor een zuivere scheiding van goederen, onder invloed van notaris.

Bij het verder zoek naar informaties zie ik dat de mogelijkheden om de partner te bevoordelen nogal beperkt zijn.

Hoe zit het wanneer er geen kinderen zijn in het huwelijk en de ouders nog leven?

Alvast bedankt voor de info.

Groeten,

FG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 01 jul 2010 15:05

U hebt samen de volledige vrijheid te beslissen over het huwelijksstelsel waarvoor u wenst te gaan.

Het "onder invloed van notaris" mag dan ook niet betekenen dat deze zijn diensten opdringt.
Mocht dit het geval zijn, meen ik te mogen stellen dat de man niet correct bezig is en
is het beter dat jullie één en ander gaan bevragen in het notarishuis van uw streek.
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 jul 2010 21:48

Hallo,

We hebben geopteerd voor een zuivere scheiding van goederen, onder invloed van notaris.

Bij het verder zoek naar informaties zie ik dat de mogelijkheden om de partner te bevoordelen nogal beperkt zijn.

Hoe zit het wanneer er geen kinderen zijn in het huwelijk en de ouders nog leven?

Alvast bedankt voor de info.

Groeten,

FG
Zuivere scheiding van goederen + geen kinderen + ouders beide nog in leven (en geen broers of zusters?):
Als een partner overlijdt erven de ouders van die partner alles in blote eigendom.
Als er broers en/of zusters zijn erven die ook.
De langstlevende partner krijgt het vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

FG
Topic Starter

#4 , 02 jul 2010 08:58

Beste,

Bedankt voor jullie antwoord. Is een verrekeningsbeding een oplossing voor ons probleem?

Kan men bijvoorbeeld de woning uit dit beding laten, aangezien er toch een vruchtgebruik is hier....

Alvast bedankt,

Groeten

FG

wanton

#5 , 02 jul 2010 19:09

Jullie zijn getrouwd en er zijn (nog?) geen kinderen.
Ongeacht het huwelijksstelsel , kan men mekaar maximaal bevoordelen , gewoon door een wederzijds testament te maken.
Gehuwden kunnen nl. de reserve van de ouders omzeilen wanneer de partners mekaar als erfgenaam aanduiden.
In dat testament kan je bepaalde dingen al dan niet vermelden of uitsluiten. Men kan wel niet het vruchtgebruik op de gezinswoning afpakken van de partner. Indien men één en ander niet aan de partner wenst te laten , wordt de wettelijke regeling gevolgd. Nauitvoering van het testament , erven dan ouders, broers en zussen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

FG
Topic Starter

#6 , 03 jul 2010 09:42

Wanton,

Inderdaad nog geen kinderen op dit ogeblik. Maar er is wel een kinderwens. Hoe kunnen we in dat geval zorgen dat de overlevende partner een maximum volle eigendom behoudt of verwerft op het deel van de overleden partner?

Alvast bedankt.

Groeten,

FG

wanton

#7 , 03 jul 2010 21:07

Indien er kinderen zijn binnen jullie stelsel 'scheiding van goederen' komen die voor de echtgenoot/ote qua erfrecht. De echtgenoten kunnen slechts via de clausule ' langst leeft ,al heeft' datgene aan elkaar overmaken wat tot de gemeenschap behoort. In dat stelsel is er geen gemeenschap , hooguit een onverdeeldheid , wat juridisch iets heel anders betekent.
Bij scheiding van goederen hebben de kinderen recht op hun reservatair gedeelte : bij 1 kind , de helft ; bij twee kinderen ieder 1/3 ; bij 3 of meer kinderen wordt 3/4 van de nalatenschap verplicht verdeeld tussen de kinderen. Voor het resterend deel kan via testament de partner aangeduid worden als erfgenaam. Deze formule is te gebruiken :" mijn echtgenoot/ote erft zoveel als de wet toelaat."
De partner erft steeds het vruchtgebruik , dus die is zeker van levenslang wonen , zonder dat iemand dat kan verhinderen.
De clausule 'langst leeft ,al heeft' , wat een wederzijdse overeenkomst inhoudt , is dus niet toe te passen bij scheiding van goederen , en bovendien nefast qua kostprijs , als er kinderen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”