#4 , 14 jul 2010 10:44
Dag Anja,
Hoeveel een notaris hiervoor zal aanrekenen is nogal moeilijk te zeggen. Het hangt van een aantal factoren af oa grote van de bouwgrond, hoeveel opzoekwerk hij ervoor nodig heeft, etc. Ik denk dat je minimum toch op 200 a 250 euro moet rekenen.
Op de website van imochecker.be kan u met het programma ichecker zelf een schatting doen aan de hand van enkele gegevens (gemeente ingeven + grote van de bouwgrond, ligging bouwgrond: villawijk tegenover verloederde wijk). Als de uitkomst hiervan niet enorm verschilt van de schatting van de notaris, zou ik er eerlijk gezegd niet veel tijd en geld in stoppen. Zoals Wanton zei is het de Ontvanger van de Registratie die er mee akkoord moet gaan (dit kan ook weer aangevochten worden en via een onafhankelijke landmeter-schatter - maar de enige die daar allemaal beter van gaan worden zijn de schatters). Stel dat de gemiddelde prijs van bouwgrond in de gemeente 150 euro/m2 is en dat de bouwgrond 100m2 groot is en dat de bouwgrond in een gewone wijk ligt en de notaris de waarde op slechts 10000 euro schat ipv de verwachtte 15000 euro lijkt het mij sterk dat de Ontvanger van de Registratie hier mee akkoord gaat gaan.
Als u vindt dat de notaris waar de erfenis afgehandeld wordt, uw belangen niet goed behartigd en bv een andere erfgenaam bevoordeeld, weet dan dat u recht hebt op vrije notaris keuze. U kan gerust naar een andere notaris gaan en uw zaak door hem laten behartigen. Dit kost niets extra, de notarissen moeten dit onderling met elkaar regelen (elke notaris krijgt dan een deel van het ereloon.).