Waarde van schenking

Anja07
Topic Starter

Waarde van schenking

#1 , 13 jul 2010 17:22

Hallo Iedereen ,

Graag had ik even jullie mening gehad omtrent volgend onderwerp ;
Hoe word de waarde van een stuk bouwgrond bepaald als de ouders komen te overlijden welke in het verleden geschonken werd aan één van de kinderen.
Is een schatting van de Notaris hierbij bindend ?
Of kan men eventueel nog een tweede ( of derde ) schatting laten opmaken indien iemand niet akkoord is ?

Bedankt

Anja

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 jul 2010 18:24

Een bouwgrond die geschonken werd aan één van de kinderen , wordt bij het overlijden van de schenkers , in de nalatenschap verrekend aan de huidige waarde, ttz. waarde bij overlijden van de schenker.
Wie de waarde bepaalt is minder belangrijk. Feit is dat de Ontvanger van Registratie moet akkoord zijn. Indien men idd niet akkoord is met de schatting van een bepaalde notaris , kan men steeds een landmeter-schatter inschakelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Anja07
Topic Starter

#3 , 14 jul 2010 02:44

Hallo Wanton ,

Bedankt voor je antwoord ,
Wat kost een schatting van de Notaris ( bij benadering ) ?

Groetjes ,

Anja

Reclame

jojan

#4 , 14 jul 2010 10:44

Dag Anja,

Hoeveel een notaris hiervoor zal aanrekenen is nogal moeilijk te zeggen. Het hangt van een aantal factoren af oa grote van de bouwgrond, hoeveel opzoekwerk hij ervoor nodig heeft, etc. Ik denk dat je minimum toch op 200 a 250 euro moet rekenen.
Op de website van imochecker.be kan u met het programma ichecker zelf een schatting doen aan de hand van enkele gegevens (gemeente ingeven + grote van de bouwgrond, ligging bouwgrond: villawijk tegenover verloederde wijk). Als de uitkomst hiervan niet enorm verschilt van de schatting van de notaris, zou ik er eerlijk gezegd niet veel tijd en geld in stoppen. Zoals Wanton zei is het de Ontvanger van de Registratie die er mee akkoord moet gaan (dit kan ook weer aangevochten worden en via een onafhankelijke landmeter-schatter - maar de enige die daar allemaal beter van gaan worden zijn de schatters). Stel dat de gemiddelde prijs van bouwgrond in de gemeente 150 euro/m2 is en dat de bouwgrond 100m2 groot is en dat de bouwgrond in een gewone wijk ligt en de notaris de waarde op slechts 10000 euro schat ipv de verwachtte 15000 euro lijkt het mij sterk dat de Ontvanger van de Registratie hier mee akkoord gaat gaan.

Als u vindt dat de notaris waar de erfenis afgehandeld wordt, uw belangen niet goed behartigd en bv een andere erfgenaam bevoordeeld, weet dan dat u recht hebt op vrije notaris keuze. U kan gerust naar een andere notaris gaan en uw zaak door hem laten behartigen. Dit kost niets extra, de notarissen moeten dit onderling met elkaar regelen (elke notaris krijgt dan een deel van het ereloon.).

Anja07
Topic Starter

#5 , 15 jul 2010 19:23

Bedankt voor het duidelijk antwoord Jojan.
Mischien nog iets waar je een antwoord op weet ,
Is het gebruikelijk dat op een bouwgrond die in het verleden geschonken is en waar ondertussen een woning op gebouwd is , een minwaarde mag aangerekend worden bij het invoegen in de fictieve massa ?
Dit door het feit dat de grond theoretisch minder waard zou zijn door de aanwezigheid van de gebouwde woning.
Ik heb nochtans ergens gelezen dat de waarde van een schenking bepaalt word zoals ze is in de toestand op de dag van schenking en de waarde op de dag van overlijden ?

Groetjes ,

Anja

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 jul 2010 20:01

Het is inderdaad niet de toestand op ogenblik van overlijden die bepalend is voor de waardering. Het is de toestand op het ogenblik van schenking maar wel gewaardeerd op basis van de huidige prijzen.
Bijv.: 10 jaar geleden kreeg x een huis geschonken. Na 5 jaar brandde het af en x heeft het niet meer terug laten heropbouwen. Er blijft slechts een bouwgrond over. De waardering op het ogenblik van overlijden zal niet gebaseerd zijn op de waarde van de bouwgrond, maar wel de waarde van grond + gebouw zoals geschonken 10 jaar geleden maar gewaardeerd volgens de huidige prijzen van gelijkaardige woningen.

Volgens dezelfde redenering moet een bouwgrond gewaardeerd worden op grond van de toestand op ogenblik van schenking.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”