Beding van aanwas: ook mogelijk bij aankoop in verdeeldheid?

siesje
Topic Starter

Beding van aanwas: ook mogelijk bij aankoop in verdeeldheid?

#1 , 22 jul 2010 12:09

Mijn vriendin en ik willen samen een woning aankopen. Zij investeert meer dan ik en zouden dit ook laten opnemen in de akte bij de notaris. Zij zou eigenaar zijn voor 58 % en ik voor 42 %. Is een beding van aanwas hier ook mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 jul 2010 22:48

Bij beding van aanwas , in een vorm van scheiding van goederen , worden gelijke kansen verondersteld : gelijke leeftijd , gelijke overlevingskansen , gelijke kavels. Dus het verschil in aandeel in de onverdeeldheid kan voor problemen zorgen , die eventueel anderen kunnen inroepen tot ontbinding van het beding.

Spreek eens met een notaris. Tegenwoordig , na de wetswijziging , is het interessanter als wettelijk samenwonenden een huis te kopen , zonder beding van aanwas. Maar wel een wederzijds testament maken dan. Men kan de ander erfgenamen , zoals ouders , broers , ... uitschakelen. De partner betaalt dan geen successierechten op de woning , to. registratierechten bij een beding van aanwas. Alleen , indien er kinderen komen , kunnen die de blote eigendom bekomen van het part van de overleden ouder. Maar dat mag dan het probleem niet meer zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Veebee

#3 , 23 jul 2010 08:26

Volgens mij is het financieel interessanter om bij de notaris beiden als 50/50 te laten beschrijven en dat jij een schuldbekentenis maakt (1 exemplaar) naar je vriendin toe. Vraag ernaar bij je notaris, die heeft daar een voorbeelddocument van liggen.

Reclame

roharro

#4 , 23 jul 2010 11:32

Volgens mij is het financieel interessanter om bij de notaris beiden als 50/50 te laten beschrijven en dat jij een schuldbekentenis maakt (1 exemplaar) naar je vriendin toe. Vraag ernaar bij je notaris, die heeft daar een voorbeelddocument van liggen.
Aangezien het een kanskontrakt is moeten beide inbrengen in verhouding staan tot de respectievelijke levensverwachting van de contractanten. Zoniet is er niet aan de voorwaarden van het "kanscontract" voldaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Veebee

#5 , 23 jul 2010 11:49

Aangezien het een kanskontrakt is moeten beide inbrengen in verhouding staan tot de respectievelijke levensverwachting van de contractanten. Zoniet is er niet aan de voorwaarden van het "kanscontract" voldaan.
Waaruit besluit je dat het een kanscontract is? Nu ja, ben niet zo thuis in deze materie als jij zenne Roharro :wink:

roharro

#6 , 23 jul 2010 11:59

Waaruit besluit je dat het een kanscontract is? Nu ja, ben niet zo thuis in deze materie als jij zenne Roharro :wink:
Omdat men niet op voorhand weet wie eerst gaat overlijden A of B. Daarom moeten de kansen neutraal zijn. Om dat te verwezenlijken moet de inbreng de kansen weerspiegelen.
Extreem voorbeeld: een terminale negentigjarige en een twintiger kopen samen met beding van aanwas of tontine. Het is een oneerlijk kanskontrakt, eigenlijk is het een ontwijking van erfenis- of schenkingsrechten......en zal nooit door de fiscus aanvaard worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Veebee

#7 , 23 jul 2010 14:28

Omdat men niet op voorhand weet wie eerst gaat overlijden A of B. Daarom moeten de kansen neutraal zijn. Om dat te verwezenlijken moet de inbreng de kansen weerspiegelen.
Extreem voorbeeld: een terminale negentigjarige en een twintiger kopen samen met beding van aanwas of tontine. Het is een oneerlijk kanskontrakt, eigenlijk is het een ontwijking van erfenis- of schenkingsrechten......en zal nooit door de fiscus aanvaard worden.
makes sense :wink:

siesje
Topic Starter

#8 , 23 jul 2010 15:26

ok merci voor de reacties. Heb ondertussen een afpsraak gemaakt met de notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”