verdeelsleutel bij vruchtgebruik

Bloem
Topic Starter

verdeelsleutel bij vruchtgebruik

#1 , 26 okt 2006 18:34

Beste

Mijn vader (55 jaar)is 6 maanden geleden overleden. Hij was gehuwd met een vrouw (41jaar). Het huis is verkocht en de akte is afgehandeld.
Van de opbrengst uit het huis moeten nog de openstaande schulden en de successierechten door de notaris worden betaald. Het restbedrag zal verdeeld worden tussen mij en mijn 'stiefmoeder'.
We hebben beide een notaris onder de arm genomen. Mijn notaris zegt dat ik 22% zal erven en zij 78%. Haar notaris werkt met andere tabellen en komt uit op andere percentages. Zij wil dat ik zo weinig mogelijk krijg.
Kan u me zeggen wat de correcte verdeling is en wat ik kan doen om mijn relatief kleine deel te behouden?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 26 okt 2006 18:51

http://users.pandora.be/J.Schryvers/tab ... Ledoux.pdf (LET vooral op de text in het blauw)

wanton

#3 , 27 okt 2006 11:53

De verdeling 78-22 % klopt ongeveer gezien de leeftijd van de vrouw. Maar dit gaat toch maar om het gedeelte waarvan U de naakte eigendom heeft en zij het vruchtgebruik. Deze vrouw is niet uw moeder , dwz. uw vader kan zomaar uw erfdeel niet wegschenken. Iets vertelt mij dat U de helft van de woning al in volle eigendom bezit . U bent immers een reservatair efgenaam , zelfs bij een huwelijkscontract van uw vader heeft U minimumrechten. Ondervraag uw notaris in die zin!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”