Erfrecht

Eddyready
Topic Starter

Erfrecht

#1 , 10 aug 2010 20:24

Dag allemaal,

De slechte relatie met mijn ouders is reeds enkele jaren een feit. De problemen zijn er gekomen nadat ik mijn tweede vrouw heb leren kennen waarmee ik al 23 jaar gelukkig mee getrouwd ben.
Als enig kind heb ik waarschijnlijk ook recht op een deel van de erfenis wanneer een ouder overlijd.
1) Kan ik een deel eisen wanneer één van beide overlijd?
2) Welk deel is steeds van het kind ook al is er een testament dat anderen bevoordeeld, zowel roerend als onroerend?
3) Wat wanneer beide ouders zijn overleden?

Dank voor jullie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 aug 2010 20:27

Heb dubbele post verwijderd.

wanton

#3 , 10 aug 2010 21:58

Eddy , als één van uw ouders overlijdt , heb jij recht op minstens de helft van de nalatenschap , zijnde het deel van de overledene. De andere helft kan via testament aan de partner zijn gegeven of aan iemand vreemd. De enige manier om U bij de dood van uw eerste ouder niets te geven is de formule via huwelijkscontract 'langst leeft ,al heeft'. Dan erft U pas als ook uw 2e ouder overleden is.
Indien U bij het eerste overlijden dan toch zou erven , vraag dat de U toekomende gelden , volgens de wet , worden geblokkeerd op uw naam bij een bank , met evenwel vruchtgebruik , di intresten voor uw andere ouder. Dit duurt zolang die leeft.
Bij het overlijden van de tweede ouder moet jij ook weer de helft krijgen , maar dan in volle eigendom. Plus dus de beschikking over de gelden van de eerste nalatenschap.
Voor onroerende goederen moet je zelf niets doen : daar houdt de Registratie nota van.
Na het overlijden van beide ouders , moet jij dus minstens de helft van hun bezittingen in volle eigendom hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Eddyready
Topic Starter

#4 , 11 aug 2010 20:03

Hartelijk dank voor dit uitgebreid antwoord.

Telt dit evenzeer voor mijn twee stiefdochters?

Alvast bedankt,

Eddy

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 aug 2010 22:35

Hartelijk dank voor dit uitgebreid antwoord.

Telt dit evenzeer voor mijn twee stiefdochters?

Alvast bedankt,

Eddy
Neen die erven niet van u tenzij u een testament maakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#6 , 12 aug 2010 18:32

Neen Eddy ,

stiefdochters komen niet in uw plaats om te erven van uw ouders , als U voor uw ouders zou overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”