erfenis weigeren

yankees
Topic Starter

erfenis weigeren

#1 , 07 okt 2006 22:24

Bij het weigeren van de erfenis dient men een verklaring af te leggen bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de nalatenschap is opengevallen. Is dit correct?

Brengt dit kosten met zich mee?

De begrafeniskosten blijven zowiezo ten laste, ook al verwerp je de nalatenschap? klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TAS

#2 , 08 okt 2006 14:36

?Art.784.De verwerping...kan...alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen...?(Burgerlijk Wetboek).De kosten zijn beperkt.

?De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten.Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar?(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351)

Zie zonodig ook ?VANWINCKELEN,K.,Enkele beschouwingen over begrafeniskosten, kosten van de laatste ziekte,OCMW-dienstverlening en de verwerpende erfgenaam?(R.W. 2000-01,992-995,noot onder Vred.Merksem 15 juli 1999).

Mickey1

#3 , 03 nov 2006 13:57

ik heb ooit me laten onterven door mijn grootvader (die had schulden) en dat heeft me 30? gekost.
maar liever 30? dan een hele berg schulden te betalen.
Groetjes Mickey

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”